دو کهکشان مارپیچی در حال ادغام در تصویر هابل

60

تلسکوپ فضایی هابل تصویر دو کهکشان مارپیچی عظیم با نام‌های NGC 5953 و NGC 5954 را در‌ حالی ثبت کرده است که با نیروی گرانشی بسیار زیاد به‌یکدیگر نزدیک‌ شده‌اند. این کهکشان‌ها موسوم به Arp 91 در فاصله ۱۰۰ میلیون سال نوری از زمین نمای فوق‌العاده‌ای را رقم زده‌اند که هنگام برخورد با یکدیگر رخ می‌دهد. کهکشان پایینی NGC 5953 بوده و کهکشان بیضی شکل در سمت راست بالا NGC 5954 نام دارد. شکل این کهکشان‌ها به‌دلیل جهت‌گیری‌شان نسبت به زمین بسیار متفاوت به‌نظر می‌رسد.

با نزدیک شدن دو کهکشان غول‌پیکر به یکدیگر ممکن است یکی از آن‌ها در اثر برخورد از بین برود و یا نوع جدیدی از کهکشان‌ها ایجاد شود. در مواردی نیز ممکن است دو کهکشان با یکدیگر ادغام شده و یک کهکشان بزرگ‌تر جدید را تشکیل دهند که این برخوردهای بسیار پرانرژی و عظیم طی صدها میلیون سال اتفاق می‌افتند.

کهکشان مارپیچی

کهکشان مارپیچی یکی از سه نوع اصلی کهکشان‌ها است که اولین بار در سال ۱۹۳۶ توسط ادوین هابل (Edwin Hubble)، اخترشناس آمریکایی، معرفی شد. بازوهای مارپیچی این کهکشان‌ها نقاطی هستند که از مرکز مارپیچی و کهکشان‌های مارپیچی بسته کشیده شده‌اند.

کهکشان مارپیچی

این نوع کهکشان‌ها چند بخش اصلی دارند؛ یک دیسک چرخان که از چند بازو تشکیل شده‌ است و ستارگان اکثرا در آن قرار دارند، مرکز آن که یک برآمدگی کره مانند بوده و اغلب از ستارگان پیر شکل گرفته است، هاله کهکشانی که خوشه‌های ستاره‌ای کروی زیادی در آن قرار دارند و همچنین سیاه‌چاله ابرپرجرم که در مرکز آن مستقر است.

منبع tasnimnews wikipedia