پرتاب ماهواره‌های دانشجویی اپسکو با مشارکت دانشگاه‌های ایرانی

0 170

چین ماهواره‌های دانشجویی با نام‌های 1-SSS و SSS-2A متعلق به سازمان همکاری‌های فضایی آسیا اقیانوسیه یا اپسکو (APSCO) را با موفقیت به فضا فرستاد. در این پروژه سه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شریف و امیرکبیر با نظارت سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران مشارکت داشتند. دانشگاه‌های ایرانی در زمینه­ توسعه‌ برخی زیرسامانه‌ها و همچنین برخی از دانشجویان ایرانی دانشگاه بیهانگ (Beihang University) چین در توسعه، مونتاژ و آزمایش این ماهواره‌های دانشجویی شرکت کرده‌‌اند.

سایر کشورهای شرکت‌کننده در برنامه مذکور شامل چین، بنگلادش، ترکیه، پرو، تایلند، مغولستان و پاکستان می‌شوند. هدف این پروژه ارائه آموزش‌های عملی در زمینه فناوری و مهندسی فضایی برای دانشجویان کشورهای عضو عنوان شده است. SSS-1 میکروماهوراه‌ای با وزن ۳۰ کیلوگرم و SSS-2A نیز یک نانوماهواره‌ با وزن ۴ کیلوگرم است بوده که ماموریت آن‌ها تصویربرداری و ارتباط بین ماهواره‌ای است.

ماهواره‌های دانشجویی
نمای ماهواره SSS-1

ایده ماهواره‌های دانشجویی SSS-1 و SSS-2A

ایده ماهواره کوچک دانشجویی (SSS) در سال ۲۰۱۰ در شورای اپسکو مطرح و در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک فعالیت پایه مورد تصویب شورای مدیریتی این سازمان قرار گرفت. در نهایت این پروژه به‌طور رسمی در دسامبر۲۰۱۶ آغاز شد. چین به‌عنوان کشور هدایت‌کننده پروژه و دانشگاه بیهانگ نیز به‌عنوان دانشگاه پیشرو برای پیاده‌سازی پروژه انتخاب شدند.

جلسه‌های مرور مراحل طراحی، ساخت و آزمایش این ماهواره‌های دانشجویی طی سال‌های اخیر به‌طور مرتب با حضور نمایندگان کشورهای عضو انجام گرفت و در اواخر سال ۲۰۲۰ یادداشت تفاهم پرتاب پروژه به‌امضای اپسکو و سازمان فضایی ملی چین (CNSA) رسید.

ماهواره‌های دانشجویی
نمای ماهواره SSS-2A

این ماهواره‌ها به‌همراه تلسکوپ خورشیدی چین و چند ماهواره کوچک دیگر روز ۱۴اکتبر (۲۲) ساعت ۱۰:۵۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تاییوان (Taiyuan) به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March 2D) به مدار لئو فرستاده شدند.

در همین رابطه بخوانید:

چین تلسکوپ خورشیدی خود را به‌همراه ۱۰ ماهواره کوچک به فضا پرتاب کرد

منبع didebanefanavari isrc spacerl nasaspaceflight space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60068
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها