ناسا فرودگرهای قمری جهت تحویل محموله به ماه را انتخاب کرد

0 626

ناسا فرودگرهای قمری ساخت شرکت‌های بزرگ حوزه هوافضا را جهت ارسال محموله به ماه انتخاب کرد. این فرودگرها شامل استارشیپ (Starship) متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) و بلو مون (Blue Moon) متعلق به شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) و همچنین سه فرودگر تجاری دیگر می‌شوند که برای پیوستن به پروژه بازگشت انسان به ماه موسوم به آرتمیس (Artemis) برگزیده شده‌اند.

دیگر شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات هوافضا که ناسا را در این پروژه یاری خواهند نمود، شرکت‌های سیرا نوادا کورپوریشن (Sierra Nevada Corp)، سرس رباتیکس (Ceres Robotics) و  تیواک (Tyvak Nano-Satellite Systems) هستند.

این پنج شرکت هم‌اکنون می‌توانند برای تحویل محموله‌های رباتیک به سطح ماه برای ناسا به رقابت بپردازند و راه را برای بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴، هموار کنند. جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine) مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: «شرکت‌های هوا و فضای آمریکایی در حد و اندازه توانایی‌های خود به برنامه آرتمیس می‌پیوندند.» وی افزود: «گسترش تعداد شرکت‌هایی که واجد شرایط ارسال محموله به ماه هستند، موجب ایجاد نوآوری و کاهش هزینه‌های ناسا می‌گردد.» برایدنستاین ادامه داد: «ما فرصت‌هایی را برای تحویل طیف گسترده‌ای از محموله‌های علمی و فناوری به سطح ماه پیش‌بینی کرده‌ایم تا برای اکتشاف ماه و پیشبرد هدف خود یعنی اعزام انسان به مریخ به‌کار گیریم.» گفتنی است پنج شرکت مذکور به ۹ شرکت دیگری ملحق خواهند شد که پیش از این در نوامبر۲۰۱۸ توسط ناسا انتخاب شده بودند.

فرودگرهای ساخته شده در اندازه‌های متفاوت خواهند بود و کاوشگرهای متعددی خواهند داشت. از تجهیزاتی که ناسا قصد دارد با استفاده از این فرودگرها به ماه بفرستد، می‌توان به نیروگاه‌ها، آزمایش‌های علمی و سایر زیرساخت‌های قمری اشاره کرد.

آژانس فضایی آمریکا قصد دارد تا نوامبر ۲۰۲۸، ۲.۶ میلیارد دلار در پروژه تجاری فرود محموله‌ روی ماه هزینه کند و این ۱۴ شرکت همراه هم می‌توانند در مناقصه‌های ناسا مشارکت نمایند. به گفته مقامات ناسا تمام این شرکت‌ها نقاط قوت و ایده‌های منحصر به فرد خود را دارند.

ایده طراحی شده این فرودگرها به شکل ذیل است:

فرودگر بلومون شرکت بلواوریجین

فرودگر شرکت سیرا نوادا

فرودگر شرکت سرس رباتیک

فرودگر تیواک

فرودگر شرکت اسپیس‌ایکس

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14378
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها