دو ماهواره برای بررسی یونسفر به فضا می‌روند

0 710

دانشمندان آزمایشگاه علوم فضایی دانشگاه برکلی با حمایت مالی ناسا برای پرتاب یک ماهواره‌ی تحقیقاتی در سال 2017  آماده می‌شوند. ماموریت این ماهواره فهمیدن چگونگی اثرگذاری طوفان‌های اتمسفر بر طوفان‌های یونوسفر است. (یونوسفر لبه‌ی فضاست که در این قسمت خورشید هوای اتمسفر زمین را برای ایجاد جریان‌های تغییرکننده و ذرات پر انرژی یونیزه می‌کند.) این ماهواره جستجوگر ارتباط یونوسفری یا به طور مخفف ICON نامیده می شود. در همین حین اطلاعات ماهواره‌ی دیگری با نام GOLD که آن هم در سال جدید میلادی پرتاب می‌شود، نیز در این پروژه استفاده خواهد شد. ماهواره‌ی ICON در ارتفاع 350 مایلی به دور زمین گردش می‌کند و نورهای ساطع شده از ذرات باردار یونوسفر  را سنجش می‌کند؛ در مقابل ماهواره‌ی GOLD همین اندازه گیری‌ها را در در مدار ژئو و در فاصله‌ی 22000 مایلی  زمین انجام می‌دهد تا تغییرات یونوسفر را از نمایی بزرگتر بررسی کند.این ماهواره توسط دانشگاه سنترال فلوریدا ساخته خواهد شد و نقطه ی اتصال این دو ماموریت یکی از دانشمندان فضایی دانشگاه برکلی با نام Scott England می‌باشد که در هر دو ماموریت حضور دارد.

اهداف این ماموریت عبارتند از: پیدا کردن ارتباط بین اتفاقاتی که در اتمسفر رخ می‌دهد با اتفاقاتی که در لبه‌ی فضا رخ می دهد و کمک به درک اختلالاتی که منجر به تداخل سیگنال های مخابراتی و GPS می شوند.

اسکات انگلند گفت: یونوسفر تنها به انرژی طوفان‌های خورشیدی واکنش نمی‌دهد بلکه شرایط اقلیمی زمین همچون آتشفشان ها و الگوهای باد می‌توانند بر اتمسفر و یونوسفر تاثیر بگذارند. وی افزود: ما از این دو ماموریت برای درک چگونگی تاثیرگذاری سیستم‌های آب و هوایی بر لایه های بالاتر جو استفاده می کنیم. به گفته‌ی انگلند دو ماموریت مذکور هر دو در کلاس ماموریت‌های جستجو جای دارند که توسط  مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا مدیریت می شوند.

منبع berekly
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=589
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها