کند شدن روند پیری کوتوله‌های سفید با سوزاندن هیدروژن

گروهی بین‌المللی از ستاره‌شناسان بر اساس مشاهده‌های تلسکوپ فضایی هابل دریافتند کوتوله‌های سفید می‌توانند با سوزاندن هیدروژن روند پیری خود را کند کنند. این کشف می‌تواند به ستاره‌شناسان در اندازه‌گیری سن ستاره‌های کهکشان راه‌ شیری کمک کند. جیانکسینگ چن (Jianxing Chen)، پژوهشگر دانشگاه بولونیا (University of Bologna) ایتالیا، می‌گوید: «طبق شواهد به‌دست‌آمده کوتوله‌های سفید می‌توانند فعالیت گرمایی هسته‌ای پایداری داشته باشند که این موضوع با آنچه قبلا تصور می‌شد، مغایرت دارد.»

ستاره‌شناسان برای بررسی فیزیک ورای تکامل کوتوله‌های سفید دو نمونه در حال خنک‌شدن از آن‌ها را در دو مجموعه بزرگ از خوشه‌های ستاره‌ای کروی موسوم به ام۳ (M3) و ام۱۳ (M13) مورد بررسی قرار دادند. ویژگی‌های فیزیکی بسیاری مانند سن و فلزینگی میان این دو خوشه کروی مشترک است، اما جمعیت ستاره‌هایی که در نهایت به ایجاد کوتوله‌های سفید منجر می‌شوند، در آن‌ها تفاوت دارد.

چن ادامه داد: «کیفیت مشاهده‌های هابل دید کاملی در مورد جمعیت ستاره‌های این دو خوشه کروی در اختیار گذاشت و به ما امکان داد تا نحوه تکامل ستاره‌ها را در ام۳ و ام۱۳ با یکدیگر مقایسه کنیم.» این گروه پژوهشی دریافتند ام۳، کوتوله‌های سفید معمولی استانداردی را دربردارد که هسته‌های ستاره‌ای را به‌سادگی خنک می‌کنند. ازسویی‌دیگر ام۱۳، دو جمعیت از کوتوله‌های سفید را شامل می‌شود؛ کوتوله‌های سفید معمولی استاندارد و آن دسته از کوتوله‌های سفید که با استفاده از هیدروژن می‌توانند برای مدت طولانی‌تری بسوزند و در نتیجه با سرعت پایین‌تری سرد شوند.

پژوهشگران به‌واسطه مقایسه نتایج به‌دست‌آمده با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای تکامل ستاره‌ای در ام۱۳ نشان دادند تقریبا ۷۰ درصد از کوتوله‌های سفید موجود در ام۱۳، هیدروژن روی سطح خود را می‌سوزانند و سرعت خنک‌ شدن خود را کاهش می‌دهند. فرانچسکو فرارو (Francesco Ferraro)، از پژوهشگران این پژوهش، بیان کرد: «کشف مذکور تعریف کوتوله‌های سفید را به چالش می‌کشد. ما در حال بررسی سایر خوشه‌های مشابه ام۱۳ هستیم تا شرایطی که ستاره‌ها را به حفظ پوشش نازک هیدروژن وادار می‌کند و به پیر شدن آن‌ها منجر می‌شود، مورد بررسی قرار دهیم.»