بالگرد مریخی ناسا سیزدهمین پرواز خود را انجام داد

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا سیزدهمین پرواز خود را نیز به‌انجام رساند. به‌دنبال پرواز دوازدهم و ثبت تصاویر منطقه‌ «سیتای جنوبی» (South Séítah) مریخ که از ارزشمندترین تصاویر گرفته‌شده توسط بالگرد نبوغ بود، این عملیات دوباره و طی سیزدهمین پرواز تکرار شد. هرچند این بار ربات کوچک پرنده در مریخ نگاه خود را به عقب و خلاف جهت ماموریت قبلی معطوف کرد.

در پرواز سیزدهم، نبوغ به‌جای بررسی مناطق گسترده‌ای از سیتای جنوبی و کاوش عوارض گوناگون، بر روی یک خط الراس مشخص و برون‌زدگی‌های آن تمرکز کرد. به‌علاوه، حالا که نبوغ قابلیتش را در پروازهای ارتفاع بالا هم نشان داده است، توان خود را بر کیفیت ماموریت می‌گذارد و بدین‌ترتیب با پرواز در ارتفاع ۸ متری نسبت به ارتفاع ۱۰ متری در ماموریت قبلی، تصاویر باکیفیت‌تری تهیه کرد.

تصویر بالگرد مریخی ناسا
یکی از عکس‌های رنگی تهیه‌شده توسط نبوغ از منطقه‌ سیتای جنوبی مریخ در پرواز دوازدهم

تفاوت مهم دیگر در این ماموریت، جهت نشانه‌روی دوربین بود. تیم نبوغ برای این عملیات، دوربین بالگرد را به‌سمت جنوب غربی نشانه رفتند تا ضمن ترکیب با چشم‌اندازهای شمال شرقی که در دوازدهمین پرواز تهیه شده‌اند، هم‌پوشانی آن‌ها با عکس‌های ارتفاع پایین‌تر، بینش ارزشمندی را برای دانشمندان پشتکار و برنامه‌ریزی مریخ‌نورد فراهم آورده و در ادامه‌ ماموریت باز هم بتواند نمونه‌های سنگی مریخ را جمع‌آوری کند.

نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود. بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند.

این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته است آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.