قدرتمندترین حامل فضایی جهان در پرتاب آزمایشی منفجر شد+فیلم

4,906

نخستین عملیات پرتاب زیرمداری حامل فضایی فوق سنگین سوپر هوی-استارشیپ (Super Heavy-Starship) شرکت اسپیس‌ایکس که قدرتمندترین حامل حال حاضر جهان محسوب می‌شود، با شکست مواجه شد. این ماموریت روز پنجشنبه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) ساعت ۱۳:۲۸ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی بوکا چیکا (Boca Chica) در ایالت تگزاس صورت گرفت و سوپر هوی-استارشیپ حدود چهار دقیقه پس از پرتاب، در آسمان منفجر شد.

هنوز مشخص نیست که حامل خود به خود منفجر شده یا سامانه لغو پرواز آن فعال شده است؛ فعال شدن این سامانه برای ایمنی بعد از نقص فنی است تا حامل را نابود کند و بدین شکل از انحراف بیش از حد آن از مسیر جلوگیری به عمل آورد.

در همین رابطه بخوانید: یک میلیون انسان با حدود هزار فضاپیمای استارشیپ به مریخ می‌روند!

بوستر (مرحله اول) سوپر هوی یک حامل غول‌پیکر است که ۳۳ موتور رپتور را در خود جای می‌دهد. فضاپیمای استارشیپ نیز در حین پرتاب در قسمت بالای سوپر هوی قرار گرفته و به گونه‌ای طراحی شده بود که پس از اتمام سوخت بوستر، از آن جدا شود. استارشیپ و سوپر هوی کاملا روی هم قرار گرفته‌ بودند و حدود ۱۲۰ متر ارتفاع داشتند.

سوپر هوی از حامل فضایی SLS ناسا نیز پیشی گرفت که سال گذشته یک کپسول بدون خدمه را با ۸.۸ میلیون پوند نیروی رانش به ماه فرستاد؛ از این حامل اکنون به عنوان قدرتمندترین حامل فضایی جهان شناخته می‌شود. سوپر هوی با وزن ۲۰۰ تن دارای طول ۶۹ متر و قطر ۹ متر است.

حامل استارشیپ

نمونه اصلی استارشیپ که یک حامل دو مرحله‌ای بازگشت‌پذیر است، ۱۲۲ متر طول داشته و قطری معادل ۹ متر دارد. این فضاپیمای سوخت مایع قادر به حمل ۱۰۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن ۲ میلیون دلار هزینه دربردارد.

اسپیس‌ایکس ساخت استارشیپ را از سال ۲۰۱۲ و با دریافت بودجه‌ای ۱۳۵ میلیون دلاری از آژانس فضایی آمریکا آغاز کرد. این شرکت قصد دارد از استارشیپ در برنامه بازگشت به ماه آرتمیس (Artemis) ناسا مشارکت کند و پس از قمر زمین برای اعزام انسان به مریخ نیز از آن استفاده کند.

منبع rocketlaunch cnn theguardian
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73090
مطالب پیشنهادی اسپاش