چرا برف‎‌های مریخ غبارآلودند؟

دانشمندان برای درک سن یخ‌های مریخی و نحوه به‌جود آمدن آن‌ها به بررسی دو موضوع مهم یعنی تعیین اندازه و میزان غبارآلود بودن این یخ‎‌ها پرداخته‌اند. آدیتیا کولر (Aditya Khuller) و فیلیپ کریستنسن (Philip Christensen)، دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) آمریکا، و استفان وارن (Stephen Warren)، محقق دانشگاه واشینگتن (University of Washington) این کشور، در بررسی خود رویکرد جدیدی را برای تعیین دقیق میزان غبارآلود بودن یخ‌های مریخ ایجاد کردند.

طی این مطالعه محققان با ترکیب داده‌های کاوشگر فینیکس (Phoenix) و مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) ناسا با شبیه‌سازی‌های رایانه‎‌ای که در زمین برای پیش‌بینی میزان روشنایی برف و یخ یخچال‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد، توانستند میزان درخشندگی و غبارآلود بودن یخ‎‌های مریخی را تعیین کنند.

مریخ یک سیاره غبارآلود است؛ بنابراین بسیاری از یخ‌های آن غبارآلودند و از نظر ظاهری نیز رنگ این یخ‎‌ها بسیار تیره‌تر از رنگ برف تازه‌ای است که روی زمین دیده می‌شود. همچنین هرچه یخ غبارآلودتر باشد، رنگش نیز تیره‎‌تر و در نتیجه گرم‌تر است که این موضوع می‎‌تواند بر پایداری و تکامل آن در طول زمان تاثیر بگذارد. کولر در این باره ادامه داد: «به‌همین‌دلیل می‎‌توان گفت در شرایط خاص عوامل مذکور ممکن است در ذوب‌ یخ‌ها در مریخ تاثیرگذار بوده باشند و این یخ‌های تیره غبارآلود در حدود چند سانتی‌متر ذوب شوند. هرگونه آب مایع زیرسطحی نیز که از فرآیند ذوب یخ‌ها تولید می‌شود با آمدن لایه جدیدی از یخ بر روی آن، از تبخیر شدن در جو مریخ در امان خواهد بود.»

محققان بر اساس شبیه‌سازی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌کنند یخ مشاهده‌شده توسط کاوشگر فینیکس همانند رسوبات یخی پیش‌تر کشف‌شده در بخش میانگان مریخ، طی میلیون‎‌ها سال قبل و در اثر بارش برف غبارآلود، شکل گرفته است. کولر در انتها می‌افزاید: «اعتقاد عموم بر این است که مریخ در طول تاریخ خود چندین عصر یخبندان را تجربه کرده است و به‌نظر می‎‌رسد یخ‎‌های موجود در بخش میانگان سیاره سرخ نیز باقی‌مانده این بارش برف غبارآلود باستانی هستند.» دانشمندان قصد دارند در آینده بیشتر به بررسی یخ‌های این سیاره بپردازند و در حال توسعه شبیه‌سازی‎‌های رایانه‎‌ای جدیدتری از یخ‎‌های مریخ هستند تا نحوه تکامل آن‌ها را در طول زمان مطالعه کنند.

نمک‌های سطح مریخ نشان از وجود حیات در این سیاره دارند