دی‌ان‌ای انسان‌ها در فضا ترمیم می‌شود

نخستین آزمایش CRISPR (سرواژه Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) انجام‌شده در فضا که قادر است به برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های طولانی فضایی با حضور فضانوردان کمک کند، نشان می‌دهد دی‌ان‌ای توانایی ترمیم خود در شرایط ریزگرانش را دارد. آزمایش CRISPR یک فناوری مهندسی ژنتیک است که می‌تواند برای ویرایش ژن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در این اقدام به‌عنوان بخشی از آزمایش «ژن‌ها در فضا-۶» (Genes In Space-6) ترک‌هایی در دی‌ان‌ای یک مخمر ایجاد و در مرحله بعد روند ترمیم آن را تحلیل کردند. طی این تحقیقات دی‌ان‌ای مخمر در دو رشته بریده شد تا آسیب‌های قابل‌توجهی برای آن ایجاد شود و سپس محققان این دی‌ان‌ای‌ها را به‌حالت اولیه خود بازگرداندند و ترمیم کردند.

نخستین آزمایش CRISPR انجام شده در فضا

به‌گفته دانشمندان ارائه فناوری مهندسی ژنتیک CRISPR در فضا و نخستین دستکاری ژنتیکی آن در ایستگاه فضایی بین‌المللی امکان انجام آزمایش‌های بیشتر روی ترمیم دی‌ان‌ای را افزایش می‌دهد. گفتنی است تا قبل از آزمایش مذکور این فرایند در شرایط میکروگرانش بررسی نشده بود؛ بنابراین چنین اطلاعاتی برای فضانوردان مهم بوده و به‌منظور تصمیم‌گیری درباره نیاز به محافظت بیشتر در برابر اشعه‌های فضایی به طراحان ماموریت‌های فضایی کمک می‌کند.

Nick Hague using the miniPCR