ناسا به‌دنبال راهی برای نابود کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 55

ناسا که به‌دنبال راهی برای نابود کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی است، هنوز برنامه‌ای برای از بین‌ بردن این ایستگاه ندارد. بنابر اعلام آژانس فضایی آمریکا، در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ای برای بازگرداندن این ایستگاه فضایی به جو زمین مورد تایید ناسا قرار گرفت که طبق آن به‌وسیله حداقل دو فضاپیمای روسی این سازه ۴۵۰ تنی را به‌سمت جو زمین بکشند تا در جو بسوزد و تبدیل به گلوله‌ای از آهن مذاب شود؛ اما ناسا و شرکای بین‌المللی‌اش هنوز به اجرای برنامه مشخصی متعهد نشده‌اند.

لیا کشیر (Leah Cheshier)، سخنگوی آژانس فضایی آمریکا، دراین‌باره می‌گوید: «ناسا در حال کار با شرکای بین‌المللی خود است تا از ایمن بودن نحوه بازگشت ایستگاه فضایی به جو اطمینان حاصل کند.» همچنین پاتریسیا سندرز (Patricia Sanders)، از مدیران ناسا، عنوان می‌کند: «روس‌ها با فراهم کردن فضاپیما برای این ماموریت موافقت کردند، اما کارهای دیگری نیز باید صورت گیرد. انجام برنامه‌ریزی برای این کار آسان نیست، زیرا ما با جوامع بین‌المللی روبه‌رو هستیم و نمی‌توانیم بک‌جانبه تصمیم‌گیری کنیم؛ بنابراین درحال‌حاضر ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا باقی می‌ماند.»

لازم به‌ذکر است دولت‌های شریک در ایجاد ایستگاه فضایی بین‌المللی توافق کرده‌اند این ایستگاه را تا دسامبر۲۰۲۴ فعال نگاه دارند، اگرچه مجوز فعالیت آن تا پایان سال ۲۰۲۸ است. گفتنی است روسیه مدتی پیش و پس از امضای لایحه خروج از پیمان آسمان‌های باز (Treaty on Open Skies) تهدید کرده بود در صورت عدم لغو تحریم‌های فضایی از سوی واشینگتن، مسکو از ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز خارج می‌شود.

ایستگاه فضایی بین‌المللی که در سال ۱۹۹۸ عملیاتی شد، بخش‌های مختلفی دارد و یکی از آن‌ها متعلق به روسیه است. ناسا قصد دارد دست‌کم تا سال ۲۰۳۰ از ایستگاه مذکور استفاده کند. بیل نلسون (Bill Nelson)، رئیس آژانس فضایی آمریکا، نیز به‌تازگی اعلام کرده است خروج روسیه از این ایستگاه می‌تواند رقابت فضایی جدیدی را با روسیه و چین ایجاد کند. چین نیز که به‌دنبال توسعه ایستگاه فضایی خود در فضاست، اخیرا ماژول اصلی آن را در مدار زمین قرار داده است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ یک ایستگاه فضایی قابل سکونت و دارای چند ماژول را توسعه دهد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56653
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها