نمایش دیدنی یک ماهواره‌بر در آسمان ژاپن

0 21

در روز ۱۸ ژانویه، سازمان کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) یک ماهواره‌بر کوچک را از مرکز فضایی اوچینوئورا به فضا پرتاب کرد. این یک ماهواره‌بر “اپسیلون” بود، ماهواره‌بر به نسبت کوچکی که برای پرتاب ماهواره‌های علمی با هزینه‌ی درصدی از ماهواره‌برهای بزرگ پیشین ساخته شده. این ماهواره‌بر اپسیلون تازه، ماهواره‌ی اسنارو-۲ (ASNARO-2) را راهی مدار زمین کرد. اسنارو-۲ که با نیروی خورشیدی کار می‌کند، یک آنتن X-باند بزرگ با خود دارد و یک رادار دهانه ترکیبی (سار) است که می‌تواند عکس‌هایی با واگشود (وضوح) ۱ متر از سطح زمین بگیرد.

کمی پس از پرتاب ماهواره‌بر، با شکل‌گیری بلورهای یخ در رد به جا مانده از موشک و تابش آفتاب که زیر افق بود بر آنها، توده‌ای از ابرهای شب‌تاب در آسمان بر فراز پهنه‌ی گسترده‌ای از باختر ژاپن پدید آمد. این ابرها به طور معمول در مناطق قطبی پدید می‌آیند و دیدنشان در عرض‌های پایین‌تری مانند ژاپن نادر است. در مناطق قطبی، بخار آبی که به لایه‌ی سرد میان‌سپهر (مزوسفر) جو رانده شده، به گِرد ذرات ریزِ غباری که از دود شهاب‌ها (پسمانده‌های شهاب‌های فروپاشیده) یا خاکستر آتشفشان‌ها در آنجا به جا مانده چگالیده می‌شود و این ابرها را می‌سازد. در آسمان ژاپن، مواد موردنیاز این پدیده را JAXA فراهم آورد: بخار آب موجود در پسدَمه‌ی موشک به گرد ذرات هواپخشِ به جا مانده از سوخت جامد ماهواره‌بر چگالیده شده و این ابرها را پدید آوردند.

ابرهای شب‌تاب -چه طبیعی و چه مصنوعی- بسیار مورد توجه دانشمندان هستند زیرا چیزهایی را درباره‌ی ارتباط‌های دوربرد آب و هوا و دگرگونی‌های اقلیمی در جو زمین آشکار می‌کنند.این پرتاب، نمایشی دیدنی به راه انداخت. کاگایا، عکاس و هنرمند ژاپنی عکس‌هایی زیبا از گازهای بیرون زده از اگزوز موشک که در آسمان پرستاره‌ی سپیده‌دم بر فراز اقیانوس آرام می‌درخشیدند گرفت. کاگایا که این پرتاب را از جزیره‌ی اوکیناوا تماشا می‌کرد، آن را با دوربین سونی α7RIII خود به تصویر کشید و همچنین، فیلمی بسیار دیدنی هم از آن گرفت که می‌توانید در ادامه ببینید.

منبع spaceflightinsider
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5615
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها