ماموریت ماهواره‌های هواشناسی چین در فضا چیست؟

0 105

مجله «پیشرفت‌ها در علوم جوی» (Advances in Atmospheric Sciences) برای نخستین بار شماره ویژه‌ای را در مورد ماهواره‌های هواشناسی فنگ‌یون (Fengyun) متعلق به چین منتشر کرده است. این شماره تحت عنوان «ماهواره‌های هواشناسی فنگ‌یون: داده، کاربرد و ارزیابی» (Fengyun Meteorological Satellites: Data, Application and Assessment) به‌چاپ رسیده و هدف از آن تاکید بر کاربردهای ماهواره‌های فنگ‌یون و همچنین تشویق به انجام تحقیقات بیشتر در سطح بین‌المللی دررابطه‌با این ماهواره‌ها عنوان شده است.

به‌گفته مدیران اداره هواشناسی چین (China Meteorological Administration) آغاز تلاش‌ها برای انتشار این مطلب به برگزاری کنفرانسی در سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد که برای کاربرانی از سراسر دنیا به‌منظور ایجاد یک رویکرد جامع و یکپارچه جهت تبادل ایده و ترویج برنامه‌های کاربردی داده‌های ماهواره‌ای در سراسر جهان برگزار شد؛ کنفرانسی که بیش از ۲۰۰ نماینده از بالغ بر ۳۰ کشور در آن شرکت کردند.

تاکنون ۱۷ ماهواره در قالب ۴ سری از این ماهواره‌ها در مدار زمین قرار گرفته که درحال‌حاضر ۷ ماهواره عملیاتی هستند. ماهواره‌های فنگ‌یون داده‌هایی را با هدف پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای زمین و همچنین آب‌وهوای فضایی برای چین و سازمان‌های مربوطه در سراسر جهان فراهم می‌آورند. این ماهواره‌ها را آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) چین ساخته و اداره هواشناسی این کشور (China Meteorological Administration) اپراتوری می‌کند. ماهواره‌های مذکور در دو مدار قطبی و ژئو قرار دارند و اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۸ به فضا پرتاب شد.

ماهواره‌های چهارمین سری فنگ‌یون با وزن ۵۳۰۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۵ سال از باس ماهواره‌ای SAST-5000 بهره می‌برند. این‌ ماهواره‌ها چند ابزار مهم را با خود حمل می‌کنند؛ GIIRS (سرواژه Geostationary Interferometric Infrared Sounde) که در باندهای نور مرئی و مادون قرمز کار می‌کند، با اندازه‌گیری دما، رطوبت و شرایط پوشش ابر به تهیه نقشه‌های سه‌بعدی از شرایط جوی می‌پردازد. AGRI (سرواژه Advanced Geostationary Radiation Imager) قادر است در طول موج‌های ۰.۴۵ تا ۱۳.۸ میکرون با قدرت تفکیک مکانی ۵۰۰ متر در باند نور مرئی تصویربرداری کند.

ماهواره هواشناسی چین

نمای ماهواره فنگ‌یون-۴آ (Fengyun-4A)

ابزار دیگر ماهواره‌های مذکور LMI (سرواژه Lightning Mapping Imager) نام دارد و درواقع یک حسگر تصویربرداری CCD در باند مادون قرمز نزدیک است که با قدرت تفکیک مکانی ۶.۸ کیلومتر به رصد رعدوبرق‌ها می‌پردازد. این ماهواره‌ها همچنین دارای ابزاری موسوم به SEP (سرواژه Space Environment Package) بوده که از جمله تجهیزات آن می‌توان به آشکارساز ذرات با انرژی بالا، پرتوسنج و مغناطیس‌سنج فلاکس‌گیت (Fluxgate) اشاره کرد. از ابزار یادشده به‌منظور بررسی تاثیرات آب‌و‌هوای فضایی بر زمین، از جمله فعل‌و‌انفعالات ژئومغناطیسی و هلیوفیزیک استفاده می‌شود.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55747
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها