رصد حلقه‌های زحل را از دست ندهید

0 56

سیاره زحل در ماه اوت (مرداد-شهریور) در تمام شب‌ها به‌شرطی که آسمان ابری نباشد، قابل مشاهده است و زحل امروز دوشنبه به وضعیت مقابله می‌رسد؛ به‌این‌معنی که از منظر زمین در مقابل خورشید ظاهر می‌شود. زحل هر سال یک بار در وضعیت مقابله قرار می‌گیرد. در حدود زمان مقابله، زحل در نزدیکترین فاصله نسبت به زمین قرار می‌گیرد و ۸۰۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله خواهد داشت. در این فاصله، نور بیش از یک ساعت طول می‌کشد تا از یک سیاره به سیاره دیگر برسد.

پیدا کردن سیاره زحل در آسمان راحت خواهد بود، زیرا این سیاره در زمان غروب خورشید در جنوب شرقی آسمان طلوع می‌کند و در طول شب در سراسر جنوب آسمان حرکت کرده و در نهایت در طلوع خورشید در جنوب غربی آسمان غروب می‌کند. باوجود مقابله روز دوشنبه، دوستداران آسمان در طول ماه اوت شاهد منظره عالی از زحل خواهند بود. این بدان معناست که مردم می‌توانند برنامه‌هایی را برای جستجوی این سیاره در زمانی که برای آن‌ها راحت است و نیز آسمان عاری از ابر باشد، برنامه‌ریزی کنند.

ازآنجا‌یی‌که مقابله سیاره زحل در زمانی بروز می‌کند که این سیاره در نزدیکترین فاصله نسبت به زمین قرار دارد، فرصتی طلایی برای رصد زحل از طریق تلسکوپ چشمی ایجاد می‌شود. سیاره زحل به‌اندازه کافی درخشان است که با چشم غیرمسلح دیده می‌شود، به‌همین‌دلیل می‌توان به‌راحتی آن را با تلسکوپ پیدا کرد.

البته سیاره زحل تنها سیاره‌ای نیست که در آسمان ماه اوت می‌درخشد. سیاره مشتری هر شب اندکی بعد از زحل طلوع کرده و در طول شب به‌دنبال آن در آسمان خرامان حرکت می‌کند. مشتری درخشان‌تر از زحل بوده و بنابراین یافتن آن راحت‌تر است. افرادی که در تشخیص زحل با مشکل روبرو هستند، می‌توانند ابتدا به‌دنبال سیاره درخشان‌تر یعنی مشتری باشند و سپس به‌سمت راست آن بنگرند تا زحل را مشاهده کنند.

سیارات زحل و مشتری در پاییز

زحل و مشتری بقیه سال ۲۰۲۱ در سراسر آسمان شب برجسته باقی خواهند ماند، بااین‌حال این دو سیاره در طول پاییز به‌تدریج کم‌نورتر می‌شوند و به زمستان می‌روند.

سیاره زحل یا کیوان پس از مشتری، دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره نزدیک به خورشید است. زحل یک گلوله گازی غول‌پیکر است که با وجود حجم زیادش تنها ۹۵ برابر زمین جرم دارد. جرم سیاره زحل همانند مشتری از گاز است که بیشتر آن را هیدروژن تشکیل می‌دهد. میزان اندکی هلیوم و متان در رده‌های بعدی گازهای تشکیل‌دهنده این سیاره قرار دارند.

در آسمان شب زمین، زحل به‌دلیل اندازه بزرگ، نسبتا درخشان دیده می‌شود. زیبایی آسمان زحل به‌خاطر نوارهای روشن حلقه‌های اطراف آن و نیز به‌دلیل قمرهای زیادش است. به‌علت سرعت حرکت زحل به دور خود، در قطب‌های آن نوعی حالت پخی مشاهده می‌شود که سیاره را از شکل کره کامل دور می‌کند. زحل از جنبه‌های زیادی شبیه مشتری است، جز اینکه در اطراف آن چندین حلقه وجود دارد.

منبع irna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55434
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها