تصویربرداری از فضا به‌وسیله تلسکوپ بالونی

گروهی از محققان راهی جدید برای تصویربرداری از فضا یافته‌اند که نیازی به پرتاب ماهواره ندارد و در آن از بالون استفاده می‌شود که کاهش هزینه‌ها را به‌همراه خواهد داشت. پژوهشگران دانشگاه دورهام (Durham University) بریتانیا و دانشگاه پرینستون (Princeton University) آمریکا در این پروژه که SuperBIT (سرواژ Superpressure Balloon-borne Imaging Telescope) نام دارد، از یک بالون پرشده از هلیوم به‌اندازه‌ استادیوم فوتبال برای بالا بردن یک تلسکوپ پنج متری تا ارتفاع ۴۰ کیلومتری سطح زمین استفاده کردند. در چنین ارتفاعی تجهیزات می‌توانند تصاویر فوق‌العاده‌ای مشابه هابل ثبت کنند. تلسکوپ مورد نظر فناوری جدیدی ندارد و نکته‌ قابل‌توجه این پروژه بالون مورد استفاده است. پیش‌از‌این بالون‌های بزرگ قادر به حفظ فشار خود برای مدت طولانی نبودند، اما ناسا موفق به ساخت بالون پرفشاری شده است که می‌تواند هلیوم خود را برای ماه‌ها حفظ کند؛ این قابلیت به تلسکوپ امکان جمع‌آوری داده‌هایی واضح را می‌دهد.

تلسکوپ بالونی

آرایه متصل به بالون به ثابت ماندن آن کمک کرده و موجب ثبت تصاویر با دقت بالا و تمرکز بر روی یک نقطه برای مدت طولانی می‌شود. مزیت دیگر این تلسکوپ نسبت به سایر تلسکوپ‌ها قابلیت پایین آمدن آن است. هابل که برای مدت بیش از ۳۰ سال در حال تصویربرداری از فضا است، همچنان از تجهیزات ۳۰ سال قبل استفاده می‌کند و تعمیر آن دشوار است. درحالی‌که با استفاده از تلسکوپ‌های بالونی می‌توان تلسکوپ‌های جدید و به‌روزرسانی‌شده به فضا ارسال کرد، آن‌ هم با فاصله چند ماه از تلسکوپ قبلی. هزینه طراحی و ارسال این نوع تلسکوپ بسیار ارزان‌تر و در حدود ۵ میلیون دلار خواهد بود. اولین عملیات این تلسکوپ بالونی برای آوریل۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است و از شهر واناکا (Wanaka) در نیوزیلند اوج خواهد گرفت. تلسکوپ مورد بحث با استفاده از باتری‌های خورشیدی شارژ شده و تصاویری از آسمان شب به‌ثبت می‌رساند.

منبع isna wikipedia