کشف سیاره ای که وجود آن تصور نمی شد

0 856

این سیاره به نام WASP-18b در استراتوسفری مملو از مونوکسیدکربن و بطور کامل بدون آب قرار می گیرد.
این موضوع نشان می دهد که این سیاره احتمالا به واسطه شیوه ای کاملا متفاوت از غول های گازی که پیش از این شناخته شده اند، تشکیل شده است.
کایل شیپارد از ‘مرکز پرواز فضایی گوددارد’ در گرینلند واقع در مریلند و نویسنده مقاله ای که در این ارتباط در مجله Astrophysical منتشر شد، گفت: ترکیب WASP-18b تمام پیش بینی ها را باطل کرد. ما هیچ سیاره فرا خورشیدی دیگری نمی شناسیم که منواکسید کربن به طور کامل بر اتمسفر فوقانی آن غالب باشد.
براساس این گزارش، در زمین ، استراسفور ما را از اشعه های خطرناک ناشی از خورشید در امان نگاه می دارد. ازن اشعه ماورای بنفش را جذب می کند به این معنی که به قسمت بیشتر این اشعه مضر اجازه رسیدن به زمین را نمی دهد.
سایر سیاره ها مولکول متفاوتی مانند اکسید تیتانیوم دارند؛ از اکسید تیتانیوم برای اهداف مختلفی در زمین استفاده می شود.
محققان ناسا سطح این سیاره را در فاصله 325 هزار سال نوری از زمین با بررسی نوری که از آن به زمین می رسید مطالعه کردند.
بررسی نوری که از سیارات به زمین می رسد، راهکاری است تا محققان بتوانند به ‘نشانه های نوری’ دال بر ساختار سیارات دست یابند و نشانه هایی را از احتمال وجود آب و سایر مولکول های مهم در این سیاره بیابند.
اما محققان حتی پس از رصد مکرر این سیاره با تلسکوپ هابل موفق به کشف هیچ گونه آب بر این سیاره نشدند و نشانه های نوری به دست آمده هم با هیچ یک از موادی که انتظار داشتند در آنجا ببینند مطابقت نداشت، به واقع، اطلاعات فعلی انها در زمینه نحوه تشکیل سیاره ها، به چالش کشیده شده است.
محققان اکنون امیدوارند که بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد WASP-18b و سایر سیاره های مشابه آن بدست اورند. درصورتی که آنها بتوانند اطلاعات بیشتری درباره ساختار این سیاره عجیب و غریب بدست آورند در آن صورت می توانند اطلاعات خود را از نحوه تشکیل غول های گازی تغییر دهند.

منبع ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5229
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها