ماهواره‌ها چگونه به فضا پرتاب می‌شوند؟ + فیلم

0 8,197

امروزه تمامی ماهواره ها یا به وسیله موشک در مدار قرار می گیرند و یا به وسیله شاتل تا مدار مورد نظر حمل می شوند و سپس ماهواره از بستر مخصوص خارج و در فضا رها می شوند . در هر دو حالت امکان قرار دادن همزمان چند ماهواره در مدار وجود دارد. به این شرط که با فاصله زمانی رها شوند تا با یکدیگر برخورد نکنند. بسیاری از کشورها و شرکت های جهان از موشک برای در مدار قرار دادن ماهواره های بزرگ و سنگین خود به عنوان یک روش معمول ، اقتصادی و ایمن استفاده می کنند.  

 

بعد از اینکه موشک شلیک شد ، مکانیزم کنترل موشک، سیستم داخلی هدایت را به کار می گیرد تا با استفاده از آن تصحیح ها ی لازم محاسبه شوند تا تغییرات در نازل موشک (خروجی موتور) برای ماندن در مسیر پرواز اعمال شود. این قسمت یکی از دقیق ترین و حساس ترین مراحل پرتاب ماهواره است. علاوه بر موتور اصلی (که به نظر می رسد تنها موتور باشد) موتورهای دیگری بر روی ماهواره بر وجود دارد که به تصحیح مسیر، سرعت و جهت پرواز می پردازند.
در نخستین گام، پیشران موشک (موتور) روشن شده، نیروی بالا برنده فراهم می شود. با ایجاد نیروی بالابرنده، ماهواره بر به همراه مخازن سوخت و ماهواره ای که با خود دارد، از زمین جدا شده، به سوی آسمان حرکت می کند. پس از این که سامانه ی پیشران، تمام سوخت را سوزاند، بخش نخست از بدنه ی موشک جدا می شود و به زمین سقوط می کند.
در گام دوم، سامانه ی پیشران مرحله ی دوم روشن می شود و چون موشک سبک تر شده، با سرعت بیش تری ماهواره را به ارتفاع بالاتر و برای قرار دادن در مدار به پیش می راند. به همان ترتیب و با پایان یافتن سوخت، مرحله ی دوم نیز از دیگر اجزای موشک جدا می شود و بسته به مأموریت ماهواره بقیه مراحل انجام می گردد.
برای مثال اگر ماهواره از نوع ماهواره های زمین آهنگ باشد باید در ارتفاع 35000 کیلومتری قرار بگیرد. برای این گونه از ماهواره ها گام (مرحله ی) سومی نیز نیاز است تا ماهواره به مدار مورد نظر حمل شود.

پس از اینکه موشک به ارتفاع مورد نظر رسید سیستم هدایت موشک، موتور های کوچکی را روشن می کند ، فقط به اندازه ای که ماهواره را در حالتی افقی قرار دهد.سپس ماهواره را که تا قبل از این زیر پوشش مخصوصی در دماغه موشک قرار داشت تا از حرارت عبور از اتمسفر در امان بماند ، رها می کند.در این لحظه دوباره موتورهای کوچکی روشن می شوند تا بین ماهواره بر و ماهواره فاصله مطمئنی به وجود آید. ماهواره بر به طرف زمین سقوط خواهد کرد و ماهواره به وسیله موتورهای پایدار کننده در مدار خود باقی خواهد ماند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=522
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها