آزمایش موشک ضد ماهواره توسط روسیه

0 1,674

پس از اعلام منابع آمریکایی مبنی بر تازه ترین پرتاب موشک ضدماهواره از سوی روسیه، هنوز این عملیات که می تواند یکی از مهمترین دستاوردهای نظامی فضایی باشد، تکذیب یا تائید نشده است. وبگاه «واشنگتن فری بیکن» به نقل از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعا کرده اند که روسیه موشک هایی را مورد آزمایش قرار داده است که قادرند ماهواره های آمریکا را هدف قرار دهند.خبرگزاری اسپوتنیک روز جمعه در این باره نوشت: در گزارش های انتشار یافته، سامانه موشکی ادعا شده«نودال PL-19» است و اعلام شده ۱۹ دسامبر در یک پایگاه در مرکز روسیه مورد آزمایش قرار گرفته است و براساس برداشت ها، سرویس های ویژه ایالات متحده این موضوع را زیر نظر داشته اند. این اقدام پنجمین مورد آزمایش موشک نودال و سومین پرتاب موفق سامانه‌ موشکی ضد ماهواره‌ای شامل چندین جنگ افزار است. این سامانه موشکی ضد ماهواره شامل چندین جنگ افزار است.

روسیه قبلا آزمایش‌های موشکی خود را از تاسیساتی در نزدیکی «پلستسک» در ۵۰۰ مایلی شمال مسکو ، پایتخت این کشور انجام می‌داد اما بنا به این گزارش، از محل دقیق انجام آزمایش مورد ادعای پنتاگون اطلاعاتی
در دست نیست و همچنین در باره اینکه به فضا یا پایین تر از محدوده مداری
زمین پرتاب شده است، اطلاعی وجود ندارد.  رسانه روسی در این باره افزوده
است: پنتاگون از ارائه توضیح بیشتر در این رابطه صرف نظر کرده، ولی درباره
اینکه آیا اصلا چنین آزمایشی صورت گرفته یا خیر؟ اطلاعاتی وجود ندارد، اما
واشنگتن پست همچنان این موشک را ضد ماهواره قلمداد می کند. یکی از
کارمندان پیشین پنتاگون نیز اعلام کرده است که امکان دارد موشک نودال
بتواند، سامانه ماهواره ای جهت یاب آمریکا (GPS) را به گونه کامل از کار
بیاندازد و بخشی یا همه توان «بهره روی و اثرمندی تمامی موشک های کروز
دوربرد را از بین ببرد و به عملکرد جنگ افزارهای دقیق ارتش این کشور آسیب
بزند.»پنتاگون پیشتر اعلام کرده بود که ارتش آمریکا به شدت به سیگنال
های جی­ پی­ اس وابسته است و گویی روسیه و چین با آگاهی از این ضرورت و
وابستگی، اقدام به طراحی و ساخت سامانه های ضدماهواره کرده اند. هنوز گزارشی رسمی در باره این ادعای پنتاگون انتشار نیافته است.

 در حالی‌ که وزارت دفاع آمریکا سامانه ضد ماهواره روسیه را «صعود مستقیم» نام گذاشته، اما روسیه مدعی است که این موشک‌ها ماهیت دفاعی برابر موشک‌های بالستیک آینده دارند. وزارت دفاع آمریکا همچنین نگران ارتقا این سامانه موشکی ضد ماهواره از سوی روسیه و چین است. گفته می‌شود که این دو کشور در حال توسعه جنگ افزارهای لیزری یا مواردی مشابه آن برای از کار انداختن ماهواره‌های دشمن هستند.اوائل ماه دسامبر هم آمریکا مدعی شد چین دست به آزمایش مشابهی زده و موشک «دی ان-۳» را شلیک کرده است. البته وزارت دفاع چین ادعای آزمایش موشک ضد ماهواره از سوی پکن را «بی‌اساس» نامید.

 
منبع ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=493
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها