افق ۲۰۳۵ امارات در صنعت فضایی

0 963

آژانس فضایی امارات متحده عربی اولین سند فضایی ملی این کشور را بطور رسمی منتشر کرد تا مبنایی برای مدیریت و پیش‏برد برنامه های فضایی این شیخ نشین کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس باشد.

در این سند علاوه بر پروژه ها و برنامه های توسعه ای به مباحث مرتبط با جنبه های حقوقی نیز پرداخته شده است. افق این برنامه بسیار بلندمدت است و حتی حوزه توریسم فضایی را نیز پوشش می دهد.مسئولان ارشد دولت امارات انتشار این سند و به ویژه پرداختن به جنبه های حقوقی را گامی مهم در توسعه همکاریهای بین المللی این کشور با شرکای اروپایی و آمریکایی در حوزه فناوی فضایی قلمداد می کنند. در این سند تصریح شده که ورود به عرصه فناوری فضایی و سرمایه گذاری در آن با هدف تقویت بنیه صنعتی فناورانه امارات صورت گرفته و انتظار می رود دستاوردهای این حوزه موجب تقویت توان این کشور در بخشهای دیگر صنعت و فناوری پیشرفته شود. تدوین این سند راهبردی با کمک بخش خصوصی و موسسه های آکادمیک بیش از دو سال به طول انجامیده است. یکی از اولویتهای مورد تاکید در این سند افزایش تعداد متخصصان فضایی امارات است.

در این راستا هماهنگی لازم با دانشگاه های این کشور انجام شده تا نیروی انسانی لازم با مهارت مورد نیاز منطبق بر استانداردهای بین المللی تربیت شوند. تاکنون دانشگاه نیویورک (واحد ابوظبی)، دانشگاه شارجه، دانشگاه خلیفه، دانشگاه زاید، موسسه علم و فناوری مصدر، دانشگاه امارات و دانشگاه آمریکایی شارجه تفاهم نامه های جداگانه ای با آژانس فضایی امارات به امضاء رسانده اند تا در تامین نیروی انسانی متخصص در راستای سند راهبرد فضایی ملی این کشور مشارکت داشته باشند. افق این سند تا ۲۰۳۵ را پوشش می دهد و قرار است هر پنج سال یک بازبینی شود.

این سند هنوز برای دسترسی عموم بر روی سایت آژانس فضایی امارات متحده قرار نگرفته است اما بخش هایی از آن که توسط رسانه ها به انتشار رسیده به این شرح می باشد:

  • مقدمه ای که به بیان تاریخچه ی فعالیت های فضایی این کشور در زمینه های فضا، نجوم و ناوبری می پردازد
  • فراخوانی برای تقویت همکاری بین دولت و بخش خصوصی و گسترش همکاری های بین المللی طبق قوانین و ضوابط موجود
  • انجام ماموریت های جدید فضایی برای افزایش دانش و اطلاعات در این زمینه
  • توسعه ی تکنولوژی ها و ظرفیت های ملی و نوآوری
  • پشتیبانی از فعالیت های فضایی تجاری و دولتی
  • حصول اطمینان از اجرای موفق و درست سند فضایی

آژانس فضایی امارات متحده ی عربی در سال 2014 تاسیس شد و تا به حال در تعدادی از فعالیت ها، سرمایه گذاری ها و ایتکارات در حوزه ی فضا شرکت داشته است اما فعالیت های فضایی امارات به قبل از تاسیس این سازمان برمی گردد. از جمله این فعالیت ها می توان به پرتاب دو ماهواره ی YahSat 1A و YahSat 1B ساخت EADS ، ماهواره های Thuraya 1,2,3 ساخت بوئینگ و DubaiSat-1 و DubaiSat-2 ساخت مرکز تحقیقات ماهواره ای کره ی جنوبی Satrec اشاره کرد. ماهواره های مذکور در مجموع حدودا 5.5 میلیارد دلار برای این دولت هزینه داشته است. برنامه های فضایی دیگر این کشور شامل افتتاح مرکز تحقیقات فضایی العین در سال 2015، ماموریت مرکز فضایی بن راشد برای ارسال فضاپیما به مریخ تا سال 2020 و ایجاد رشته ی علوم فضایی پیشرفته برای اولین بار در خاورمیانه در انستیتو علوم و تکنولوژی Masdar می باشد.

منبع Thenational
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=501
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها