جزئیاتی از همکاری‌های جدید امارات با روسیه درزمینهٔ فضانوردی

0 944

سیروس برزو: الکساندر ایفیموف سفیر روسیه در امارات طی مصاحبه‌ای اعلام کرد روابط دوجانبه بین روسیه و امارات متحده عربی شاهد رشد پویا و روند مداوم تنوع است وی ازجمله این همکاری‌ها را در ایجاد آژانس فضایی امارات متحده عربی و برخی از برنامه‌های بلند پروازانه مانند کاوشگر مریخ در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود. بنا به گفته او روابط بین روسیه و امارات به دلیل آن‌که با مشکلات جدی اداری یا محدودیت‌های اقتصادی مواجه نیست فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند.
امارات سرمایه‌گذاری در فناوری فضایی و ماهواره‌ای را تلاش برای از بین بردن اقتصاد مبتنی بر نفت می‌داند. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳، دوبی سات-۲، ماهواره‌ای موسوم به پیشرفته علم و فناوری امارات (EIAST)، با استفاده از موشک روسی به فضا پرتاب شد. قرار است دبی سات-۳ نیز به‌زودی راهی مدار زمین شود. در حال حاضر، روس‌ها و چینی‌ها تنها کشورهایی هستند که می‌توانند انسان را به فضا بفرستند. لذا روسیه می‌تواند یک شریک بزرگ برای افزایش برنامه فضایی امارات شود.
چندی قبل خبر مبهمی در مورد آموزش فضانوردانی از امارات توسط روسیه در برخی رسانه‌ها آمد. به‌تازگی سرگئی کریکالیف مدیر اجرایی بخش سرنشین دار سازمان فضایی روسیه –روسکاسموس- طی مصاحبه‌ای به روشن شدن خبر مربوط به همکاری‌های روسیه و امارات عربی پرداخته و در موردقرارداد روسیه با امارات برای کمک به تشکیل یک گروه فضانوردان این کشور و پرواز فضانوردان آن‌ها با ناوهای روسی سخن گفته است. وی در مصاحبه با یک روزنامه روسی، لایه‌های جدیدی از این توافق را بیان کرده است.

بر اساس صحبت‌های کریکالیف، روسکاسموس قرارداد همکاری در سطح وسیعی با آژانس فضایی امارات به امضاء رسانده است. کریکالیف می‌گوید آن‌ها علاقه‌مند فرستادن یک فضانورد هستند. اما برنامه‌ای که در حال حاضر توسط امارات اعلام‌شده تنها به یک پرواز مداری ختم نمی‌شود بلکه هدفش ایجاد یک برنامه کامل دسترسی و بهره‌برداری از فناوری‌های مختلف فضا است. بنا به گفته کریکالیف روسکاسموس آمادگی خود برای کمک به آن‌ها را اعلام کرده است و کارشناسان این سازمان در چارچوب این توافقنامه قرار است در انتخاب فضانوردان، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و آموزش به این کشور کمک کنند. به‌احتمال‌زیاد در آینده نه‌چندان دور، برخی از آن‌ها در مرکز آموزش و آماده‌سازی فضانوردان در شهرک ستارگان روسیه حضور خواهند یافت تا دوره‌هایی را بگذرانند. 
سرگئی کریکالیف همچنین گفت مذاکرات با طرف امارتی در نمایشگاه هوا- فضای دبی که در نوامبر سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود ادامه خواهد یافت و روسیه آمادگی خود برای مشارکت با امارت درزمینهٔ فنی و تولید فناوری فضایی و آزمایش‌های علمی در ایستگاه بین‌المللی فضایی را نیز اعلام کرده است.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4909
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها