مریخ‌نورد ناسا در جستجوی نشانه‌های تازه حیات

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا در جستجوی نشانه‌های تازه حیات، به‌دنبال بررسی وضعیت حفره‌هایی در این سیاره است که از آن‌ها گاز متان خارج می‌شود. این مریخ‌نورد از زمان فرود بر سطح مریخ در سال ۲۰۱۲ تاکنون موفق به شناسایی ۶ حفره شده است که از آن‌ها گاز متان خارج می‌شود و محققان بر این باورند که در اطراف این حفره‌ها میکروب‌هایی زنده وجود دارند. حال پژوهشگران موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) آمریکا با روش تحلیلی جدیدی توانسته‌اند جدیدترین منبع نشر متان مریخ را پیدا کنند.

یافته‌های آن‌ها به منطقه نشر فعالی در نواحی غرب و جنوب غرب محل استقرار کنجکاوی اشاره می‌کند؛ از همین رو مریخ‌نورد مذکور به‌دنبال تحقیق در مورد این موضوع است. البته این پژوهش هنوز در ابتدای مسیر بوده و حتی ممکن است گاز متان شناسایی‌شده منشا غیرارگانیک داشته یا حاصل فعالیت‌هایی در عمق مریخ باشد که با درک آن بتوان از روند وجود آب در این سیاره نیز مطلع شد؛ اما بررسی‌ها حاکی از آن است که در گذشته در مریخ آب زیادی وجود داشته و مطالعات تازه به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کمک خواهد کرد.

کنجکاوی پیچیده‌ترین کاوشگر ناسا پیش از ماموریت استقامت (Perseverance) این سازمان محسوب می‌شود که به سیاره سرخ فرستاده شده است. این مریخ‌نورد با شش چرخ دارای ۲.۹ متر طول، ارتفاعی به‌اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن بوده و می‌تواند مسافت چند ده متر در روز را با حداکثر سرعت ۰.۱۴ کیلومتر در ساعت بر روی سطح سیاره حرکت کرده و از موانعی تا ارتفاع ۰.۷۵ متر بالا برود. کاوشگر یادشده که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می‌تواند از خاک نمونه‌برداری کرده و سنگ‌ها را سوراخ کند و توسط بازوی روباتیکش نمونه‌ها را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه درون خود انتقال دهد. کنجکاوی همچنین مجهز به دوربین‌هایی با مقاصد هدایت از راه دور و نیز تصویربرداری‌های علمی است.

منبع mehrnews espash