استفاده از کاربردهای فناوری فضایی در کاهش اثر مخاطرات طبیعی

0 49

در راستای مقابله با مخاطرات طبیعی و حفاظت از جان و مال مردم توافقی چهارجانبه میان سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان هواشناسی کشور به‌منظور توسعه همکاری‌های مشترک به‌انجام رسید. طبق این تفاهم‌نامه سازمان‌های مذکور وظیفه تولید اطلاعات پایه و کاربردی در کشور، توسعه همکاری‌ها و انجام طرح‌های مشترک پژوهشی و عملیاتی در حوزه‌های تبادل داده و اطلاعات، پیش‌بینی، پایش، آمادگی و مقابله با مخاطرات طبیعی و انجام طرح‌های مشترک را در دستور کار خود خواهند داشت. طرح‌های مشترک از جمله کاربردهای فناوری فضایی، تولید محصولات مشترک کاربردی و سامانه‌های اطلاعات مکانی، داده‌های زمین مبنا با هدف بهبود پایش، پیش‌بینی و کاهش اثرات مخاطرات طبیعی است.

طرف‌های حاضر در این تفاهم‌نامه در حمایت از اجرای طرح‌های مشترک به‌منظور ارائه خدمات تخصصی به‌هنگام وقوع مخاطرات طبیعی، همکاری فیمابین به‌منظور مانع‌زدایی و تقویت جایگاه بخش خصوصی برای ارائه خدمات کاربردی در حوزه پایش مخاطرات طبیعی، همکاری در ارائه و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات آماری موجود در سازمان‌های طرف توافق، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و تخصصی مشترک، همکاری مشترک در زمینه مطالعات و پژوهش‌های مورد نیاز طرفین و همچنین استفاده از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی، کتابخانه‌ها، اسناد علمی و فیلم‌های آموزشی تخصصی طبق ضوابط و مقررات توافق کردند.

این تفاهم‌نامه را مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و سحر تاجبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، امضا کردند.

منبع mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=45481
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها