نظارت بر تغییر شکل زمین بعداز وقوع زلزله در دریای اژه با کمک تصاویر ماهواره ای

0 859

در تاریخ 20 ژوئیه 2017، زلزله ای به قدرت 6.6 ریشتر در دریای اژه به وقوع پیوست که جزیره کاس KOS یونان و بدروم درجنوب غرب ترکیه را تحت تاثیر قرار داد. انتظار می رفت که وقوع این زلزله در عمق 10 کیلومتری زمین بتواند تغییر حدود چند ده سانتی متری در زمین ایجاد کند. با این حال موقعیت ساحلی مرکز زلزله، در تشخیص گسل زلزله ای و تصویر ژئومتری آن، محدودیت ایجاد کرده است. با مطالعات زلزله شناسی مشخص گردید که سطح گسل تقریبا شرقی – غربی است، اما به علت فقدان ایستگاه های کافی و نزدیک به محل وقوع زمین لرزه، شیب گسل نامشخص می باشد. داده های زمین شناسی نشان می دهد که گسل های طبیعی در درون منطقه بزرگتر کوز- خلیج Gokova (ترکیه)، هم شیب شمالی و هم شیب جنوبی دارند، اما اطلاعات اندکی در مورد نواحی ساحلی بین کوز و بدروم وجود دارد.
تصاویر ماهواره ای Copernicus Sentinel-1 داده های ارزشمندی را جهت تجزیه و تحلیل و تهیه نقشه این زمین لرزه در اختیار قرار می دهد. گروهی از محققین رصدخانه ملی آتن (یونان) و Ecole Normalle Superierre (فرانسه) تصاویر ماهواره Sentinel-1 قبل و بعد از وقوع زلزله را به منظور تولید تداخل سنجی بدون در نظر گرفتن محدودیت های ژئودزی موقعیت گسل و ژئومتری آن، پردازش کردند. زوج همالرزه ای (co-seismic) بعد از گذر ماهواره در 24 جولای در منطقه و تولید داده های تداخل سنجی در 25 جولای، قابل دسترس بودند. همانطور که در تصویر زیر نشان داده می شود عمدتا در Karaada islet (منطقه ساحلی بدروم)، تغییر شکل زمین به 20 سانتی متر بصورت خط مستقیم رسیده است.مدلسازی اولیه جابجایی ها با استفاده از روش خطی و پارامترهای کششی حاکی از این است که گسل ساحلی با زاویه 40 درجه بسمت شمال شیب پیدا کرده است.ابعاد گسل 16 کیلومتر(طول) در 11 کیلومتر(عرض) و لغزش شیب کلی به 5/1 سانتی متر رسیده است.بدون استفاده از روش های کاربرد تصاویر ماهواره های Sentinels و InSAR، بررسی گسل زلزله ای دارای محدودیت، مشکل بوده است.

تصویری از تداخل سنج Sentinel-1A در جزیره کوچک Karaada (ترکیه ). رصد خانه ملی آتن (NOA) . ستاره زرد رنگ مرکز زمین لرزه است.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4125
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها