بازیگری جدید به بازار ردیابی ماهوارهای هواپیمایی وارد می شود

شرکت Spire Global که در حال حاضر مشغول به توسعه ی منظومه ای از ماهواره های مکعبی برای تامین داده های ردیابی هوایی و دریایی است اعلام کرد که با اضافه کردن سنسورهایی به ماهواره های آینده اش قصد دارد در بازار ردیابی هواپیماها نیز وارد شود.
شرکت اسپایر در این بازار باید با رقیبی چون Aireon رقابت کند.این شرکت یکی از زیرمجموعه های Iridium است که ساخت و نصب محموله های” نظارت-پخش مستقل اتوماتیک ADS-B” بر روی منظومه ی ماهواره ای بعدی Iridium که به زودی آغاز به کار خواهند کرد، را بر عهده دارد.
اسپایر در بیانیه ای تصریح کرد این شرکت انتظار دارد که تا پایان سال 2017 ، 25 ماهواره مجهز به محموله ADS-B به فضا پرتاب کند و تا پایان 2018 این تعداد را به 50 عدد برساند. این منظومه ماهواره ای برای اجرای حکمسازمان بین المللی هوانوردی (ICAO) مبنی بر اینکه از نوامبر 2018 هواپیماهای مسافربری که بر فراز اقیانوسها پرواز می کنند باید هر 15 دقیقه یکبار موقعیت خود را اعلام کنند، طراحی شده است.
این شرکت در حال حاضر 16 ماهواره ی عملیاتی شامل 4 ماهواره ای که ماه گذشته توسط فضاپیمای باری Cygnus متعلق به شرکت Orbital ATK وتحت توافق با NanoRacks در فضا دارد. این ماهواره ها حامل سنسورهایی هستند که اطلاعات آبوهوایی را از طریق سیستم GPS و اطلاعات دریایی را از طریق محموله AIS جمع آوری میکنند. طبق گفته ی Nick Allain سخنگوی اسپایر ماهوارهه ای آینده ی این شرکت علاوه بر سیستمهای ذکر شده به محموله ی ADS-B نیز مجهز خواهدبود.
تلاش برای ردیابی ماهوارهای هواپیماها از سالها قبل وجود داشته اما ناپدید شدن پرواز 370 هواپیمایی مالزی توجه بیشتری به این موضوع جلب کرد تا نهایتا حکم فوق الذکر توسط ICAO وضع شد. اگرچه اسپایر هنوز قیمت نهایی را برای سرویس ADS-B مشخص نکرده اما پیشبینی می شود که قیمت و ظرفیت کمتری نسبت به نمونه های مشابه داشته باشد. سیستمهای طراحی شده توسط Aireon پوشش ماهواره ای همزمان را ارائه میکنند در صورتی که سیستمهای اسپایر حداقل های تعیین شده توسط ICAO یعنی پوشش 15 دقیقه یک بار را فراهم میکنند.این کمپانی اعتقاد دارد که همین میزان حداقلی برای اکثر مشتریان کفایت می کند.