دام پرانرژی موجود در مرکز کهکشان راه شیری شناسایی شد

بر اساس تحقیقات انجام شده بخش عمده تشعشعات کیهانی که در مرکز کهکشان ما وجود دارند، به ویژه پرانرژی‌ترین آن‌ها در مناطق فعال فراتر از مرکز کهکشان تولید می‌شوند و سپس در تعامل با ابرهای گازی، سرعت آن‌ها کاهش می‌یابد.
ردگیری تشعشعات کیهانی تقریبا غیرممکن است. اما هنگامی که این تشعشعات در مرکز کهکشان با ماده برخورد می‌کنند، ماده تحریک شده و اشعه گاما متصاعد می‌کند. این اشعه گاما توسط تلسکوپ اشعه گامای ناسا موسوم به Fermi و رصدخانهHigh Energy Stereoscopic System یا HESS واقع در نامیبیا شناسایی و ردگیری می‌شود. این دو سیستم اشعه گاما را با روش‌های متفاوتی تشخیص می‌دهند، ناسا زمانی که اشعه گاما به تلسکوپ آن برخورد می‌کند، این شعه را شناسایی می‌کند ولی HESS هنگام جذب اشعه گاما توسط اتمسفر زمین که موجب تشکیل نور آبی می‌شود، اشعه گاما را شناسایی می‌کند.
محققان با مقایسه اطلاعات به دست آمده از دو سیستم مذکور دریافتند هرردو رصدخانه داده‌های یکسانی را به دست آورده‌اند و منطقه‌ای را در مرکز کهکشان شناسایی کرده‌اند که در آن مقادیر زیادی اشعه گاما وجود دارد.
محققان امیدوارند نتایج این تحقیقات امکان شناسایی موقعیت و مطالعه نوترینوها را که نوعی ذرات پرانرژی هستند، فراهم کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Physical Review Letters منتشر شده است.

منبع ایرنا