سلاح فضایی‌ها بشر را نشانه رفته

مریم فخیمی: بیگانه: پیمان (Alien: Covenant) یک فیلم علمی‌تخیلی در ژانر وحشت است. ریدلی اسکات کارگردان، جان لوگان و دانته هارپر نویسندگان این فیلم هست. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم پرومته در سال ۲۰۱۲ و دومین قسمت در مجموعه پیش‌درآمدی فیلم‌های بیگانه به شمار می‌رود. این فیلم 14 اردیبهشت 96 اکران و نقدهای متفاوتی دریافت کرد.در این فیلم بازیگرانی همچون مایکل فاسبندر، کاترین واترستون، دنی مک‌براید، دمیان بیچیر، کارمن اجوجو، بیلی کروداپ و الکساندر انگلند ایفای نقش می‌کنند. فیلم‌برداری “بیگانه: پیمان” از ۴ آوریل ۲۰۱۶ در تنگه میلفورد، نیوزیلند آغاز شد، و در نهایت توسط فاکس قرن بیستم در ۱۹ مه ۲۰۱۷ به نمایش درآمد.
این فیلم در واقع ادامه‌ای برای فیلم پرومته ( Prometheus ) و پیش‌درآمدی برای بیگانه است. «بیگانه: پیمان» دو ساعت داستان کاوشگران کهکشانی را روایت می‌کند که ماموریت‌شان به بیراهه می‌رود. یک فیلم جسورانه که بیننده را با صحنه‌های دلهره‌آور، مرگ‌های خونین و حوادث عجیبت غافلگیر می‌کند.

داستان فیلم

سال 2104 است، 10 سال بعد از حادثه هولناک پرومته، اکنون سفینه “میثاق” برای کشف بهشتی جدید برای رشد کلونی‌های انسانی راهی اعماق فضا می‌شود. این سفینه حامل دو هراز مهاجر و یک هزارجنین انسانی است. ساکنین سفینه در کپسول‌های زیستی ویژه در خوابی عمیق هستند. قرار است سیاره اوریگا-6 (Origae-6) سکونتگاه جدید کلونی‌ انسانی شود. در طی این سفر طولانی و پرمخاطره سفینه در اثر برخورد طوفانی از تشعشات یک ستاره نوترونی دچار خرابی شده و تعدادی از انسان‌های کلونی کشته می‌شوند. والتر که یک ربات انسان‌نما است و وظیفه نظارت در سفینه را به عهده دارد به کامپیوتر مرکزی دستور می‌دهد کلونی را از خواب بیدار کند؛ اما جک برانسون کاپیتان کشتی به علت عملکرد اشتباه کپسول محافظ، در هنگام بیدار شدن کشته می‌شود.
خدمه هنگام تعمیر کشتی، امواج رادیویی از یک سیاره ناشناخته در نزدیکی دریافت می‌کنند. اورام کاپیتان جدید سفینه برخلاف نظر دانیلز بیوه اورانسون، تصمیم می‌گیرد منشا این امواج را بررسی کند. هیچکدام از خدمه نمی‌دانند که منبع این امواج از سوی تنها موجود زنده سیاره ناشناخته یعنی دیوید که یک ربات شبه‌انسان است ارسال شده. بنابراین تصمیم می‌گیرند به این سیاره ناشناخته که گمان می‌کنند بهشتی برایشان است بروند.

میثاق در مدار باقی مانده و تعدادی از خدمه بدون لباس محافظ به سیاره می‌روند. به زودی خدمه متوجه می‌شوند دیوید، تنها بازمانده پرومته، با دستکاری در ماده زهرآگین، بیگانگان را خلق کرده. دیوید معتقد است که انسان ضعیف شده، حق مسکونی‌سازی کهکشان را ندارد و باید نابود شود. خدمه و افراد سفینه در حین فرار دردناک از چنگال دیوید کشته می‌شوند. گروه نجات یافته به سفینه رسیده و فرار می‌کنند، غافل از اینکه بیگانگان هنوز همراه آن‌ها هستند. سفینه میثاق به مسیر خود به سوی سیاره اوریگا-6 بازمی‌گردد. خدمه نجات یافته دوباره وارد مرحله خواب می‌شوند. طی اتفاقاتی مشخص می‌شود که دیوید هم همراه آن‌هاست و خود را شبیه والتر کرده است. دانیلز متوجه این موضوع می‌شود اما نمی‌تواند فرار کند.کنترل هر دو سفینه به دست دیوید می‌افتد و او طی اطلاعاتی نادرست توضیح می‌دهد که تمام اعضای خدمه به جز دانیلز و تنسی در اثر انفجار نوترینو کشته شده‌اند و اکنون سفینه راهی سیاره اوریگا-6 است.

گفتنی است داستان فیلم پرومته  در مورد دانشمندانی است که نقشه‌ ستاره‌ای  را در بقایای فرهنگ‌های به‌جامانده‌ زمینی کشف کردند. در تلاش برای پیدا کردن اصل بشریت سوار بر سفینه پرومته به سمت دنیایی دور به نام زتا رتیکولی رفتند، نقطه‌ای که در همان منطقه‌ای قرار دارد که سیارک بیگانگان فیلم اول در آنجا واقع‌شده بود. در آنجا بقایِ تمدنی فوق پیشرفته را پیدا کردند که از همان نژادی است که بقایای خلبان یافته شده در سفینه‌ سیارک فیلم اول شاهد آن بوده‌ایم. تمدنی که در حال ساخت اسلحه‌ وحشتناک بوده که برای از بین بردن بشریت طراحی‌شده است.

گلادیاتور، مریخی و سری فیلم‌های بیگانه از جمله آثار تحسین برانگیز ریدلی اسکات است.

منبع espash