تیم ژاپنی به دنبال جایزه‌ی مسابقه‌ی ماه‌نوردی گوگل

0 358

اگر از دنبال‌کنندگان پایگاه خبری فضایی ایران، اسپاش باشید احتمالا در چند ماه گذشته به خبرهای مرتبط با مسابقه‌ی ماه‌نوردی گوگل برخورده‌اید. یکی از دستاوردهایی که در نمایشگاه فضایی پاریس 2017 به نمایش گذاشته شده، ماه‌نورد تیم هاکوتو (Hakuto)، تنها تیم ژاپنی شرکت‌کننده در مسابقه‌ی 30 میلیون دلاری Lunar XPRIZE گوگل، و همچنین تنها تیم ژاپنی که تابحال در یک مسابقه‌ی XPRIZE شرکت کرده است، می‌باشد. مسابقه‌ی گوگل تیم‌های شرکت‌کننده را به فرود آوردن یک ربات بر روی ماه، حرکت دادن آن به میزان 500 متر و ارسال تصاویر و ویدیوهایی با کیفیت بالا به زمین دعوت می‌کند.

بنابر اظهارات مسئولین این تیم طی گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فضایی ایران، اسپاش، تیم هاکوتو از محققان و دانشجویان دانشگاه توهوکوی ژاپن (Tohoku University) تشکیل شده و توسط شرکت بین‌المللی ispace مدیریت می‌شود. این تیم که توسط بالغ بر 20 شرکت مختلف ژاپنی و سازمان هواپیمایی این کشور پشتیبانی می‌شود مراحل قبلی مسابقه را با موفقیت پشت سر گذاشته و یکی از 5 فینالیست باقیمانده در مرحله‌ی نهایی می‌باشد.

ربات کاوشگر ماه‌نورد تیم هاکوتو که از آن با نام Moonraker  نیز یاد می‌شود، حدودا 7 کیلوگرم وزن و ابعادی برابر با 480*600*540 میلیمتر دارد. این ربات با استفاده از تفلون و نقره پوشش داده شده و به همین دلیل توانایی تحمل دماهایی بین 150- تا 100+ را در سطح ماه خواهد داشت. تجهیزات این ربات شامل سیستم تصویربرداری 360 درجه و یک سیستم مخابراتی ترکیبی است که از ترکیب فرکانس‌های 900 مگاهرتز و 2.4 گیگاهرتز برای ارسال تصاویر خود استفاده می‌کند. در دو طرف ربات برای تامین انرژی از پنل‌های خورشیدی استفاده شده و جنس بدنه‌ی آن از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربنی می‌باشد. در نهایت باید به چرخ‌های فلزی این ربات اشاره کرد که با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند و علاوه بر استقامت بالا، تحمل دمایی بسیار زیادی دارند.

مرحله‎ی نهایی مسابقات XPRIZE در سال جاری انجام می‌شود و در این چهارچوب ماه‌نورد هاکوتو در دسامبر توسط راکت هندی PSLV به فضا پرتاب خواهد شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3044
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها