تلسکوپ فضایی ناسا برای شناسایی سیارک‌های خطرناک و نزدیک به زمین

ناسا قصد دارد تلسکوپ فضایی با نام نئو سروِیِر (NEO Surveyor) توسعه دهد که می‌تواند اغلب سیارک‌های بزرگ و خطرناک را از فاصله ۴۸ میلیون کیلومتری مدار زمین شناسایی کند. این تلسکوپ که طبق زمان‌بندی فعلی نیمه نخست سال ۲۰۲۶ پرتاب خواهد شد، مجهز به دوربین مادون قرمز است و می‌تواند اجسام نزدیک به زمین را شناسایی، موقعیت آن‌ها را ردیابی و اندازه آن‌ها را با درجه‌ای از دقت که توسط تلسکوپ‌های کنونی غیرقابل انجام است، محاسبه کند.

در واقع وقتی سیارک‌ها و دنباله‌دارها توسط خورشید گرم می‌شوند، دنباله گرمایی آن‌ها را می‌توان با حسگرهای مادون قرمز ردیابی کرد و این‌گونه سیارک‌های تاریک در فضا مورد شناسایی قرار می‌گیرند. به‌گفته مایکل کلی (Michael Kelly)، دانشمند ناسا، این تلسکوپ تا ۹۰ درصد سیارک‌ها با اندازه ۱۴۰ متر یا بزرگتر را طی یک دهه پس از پرتاب خود کشف خواهد کرد.

کشف، شناسایی و ردیابی خطرات نزدیک زمین در کمترین زمان ممکن ضروری است تا بتوان تدابیر لازم برای دفاع از زمین را داشت. اگرچه در قرن پیش‌رو خطر شناخته‌شده‌ای کره خاکی را تهدید نمی‌کند، اما برخوردهای پیش‌بینی‌ نشده توسط اجرام ناشناخته مانند واقعه سال ۲۰۱۳ در روسیه، همچنان زمین را در معرض خطر قرار می‌دهند. این مسئله به‌خصوص در رابطه با اجرامی اهمیت دارد که در طول روز و از جهت حرکت خورشید به‌سمت کره خاکی می‌آیند و شناسایی‌ آن‌ها از طریق تلسکوپ‌های زمینی ممکن نیست.

digiato ، isna