چین از برنامه‌های ۵ سال آینده خود در حوزه فضا رونمایی کرد

0 186

چین اولویت‌های خود در زمینه‌های مختلف حوزه فضا شامل علوم، فناوری‌ها، برنامه‌ها و اکتشافات را برای سال‌های آینده مشخص کرد. بر اساس اعلام سازمان ملی فضایی چین (CNSA) ماموریت‌های قمری، بین‌سیاره‌ای و سیارک‌های نزدیک به زمین، توسعه ایستگاه فضایی این کشور، پروژه ملی اینترنت ماهواره‌ای، توسعه حامل‌های فضایی سنگین وزن و حامل‌های با قابلیت بازیابی مهم‌ترین برنامه‌های غیرنظامی چین در حوزه فضا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ هستند. تقویت نوآوری‌ها، حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین مشارکت در همکاری‌های بین‌المللی نیز به‌عنوان اهداف اصلی چینی‌ها برای چهاردهمین برنامه ۵ ساله این کشور در عرصه فضا مطرح شدند.

ماموریت‌های اکتشاف قمری چانگ‌ای-۶ (Chang’e-6) جهت انتقال نمونه از ماه و چانگ‌ای-۷ به‌منظور کاوش قطب جنوب ماه در طول بازه زمانی مذکور عملیاتی می‌شوند. ماموریت چانگ‌ای-۸ نیز بعد از آن‌ها و با هدف استفاده از منابع قمر زمین و آزمایش‌های فن‌آوری چاپ سه‌بعدی روانه ماه خواهد شد. همه این ماموریت‌ها بخشی از مرحله اول احداث پروژه ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه موسوم به ILRS (International Lunar Research Station) به‌شمار می‌روند که قرار است با همکاری روسیه و برخی شرکای احتمالی دیگر اجرایی شود.

به‌علاوه، چینی‌ها یک ماموریت انتقال نمونه از سیارک نزدیک به زمین با نام کاموئوالوا (Kamo’oalewa) را برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی کرده‌اند. این ماموریت که پیش‌تر قرار بود سال ۲۰۲۴ انجام شود، به‌عنوان هدف بعدی خود به‌طرف کمربند سیارک‌ها رفته و به مطالعه سیارک ۳۱۱پی/پانستارس (311P/PANSTARRS) خواهد پرداخت.

در حوزه پروازهای سرنشین‌دار نیز این کشور برنامه دارد توسعه ایستگاه فضایی خود موسوم به تیانهه (Tianhe) با سه ماژول را تا پایان سال ۲۰۲۲ به‌پایان برساند؛ امری که با کمک فضانوردان و با انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار انجام می‌شود. چین تاکنون ماژول اصلی تیانهه را راهی مدار زمین کرده و اولین گروه از فضانوردان را برای پیشبرد عملیات توسعه آن به فضا فرستاده است.

CNSA همچنین قصد دارد قابلیت‌های کاربردی ماهواره‌ها را طی پنج سال آینده افزایش دهد. اهداف این برنامه شامل بهبود زیرساخت‌های ملی فضایی غیرنظامی، پشتیبانی از امکانات زمینی، افزایش قابلیت‌های رصد زمین، ارتقای توانمندی‌های ارتباطات ماهواره‌ای از جمله پخش رادیویی و تلویزیون، افزایش قابلیت‌های ناوبری و همچنین ترویج و پشتیبانی از برنامه‌های پایین دستی و تقویت توسعه اقتصادی می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، چین درنظر دارد منظومه‌ای متشکل از حدود ۱۳ هزار ماهواره برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به سراسر جهان توسعه دهد.

گسترش مبادلات و همکاری‌های بین‌المللی یکی دیگر از موضوعات این برنامه ۵ ساله است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توسعه ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه، دومین ماهواره لرزه‌ای-الکترومغناطیسی (Seismo-Electromagnetic) چین با همکاری ایتالیا، پیشبرد برنامه ماهواره‌ای CBERS (سرواژه China–Brazil Earth Resources Satellite) با مشارکت برزیل و توسعه تلسکوپ فضایی اشعه ایکس نجومی SVOM (سرواژه Space Variable Objects Monitor) طی همکاری با فرانسه اشاره کرد. به‌گفته مقامات چین، این برنامه‌ها بر اساس اهدافی شامل سود متقابل و استفاده صلح‌آمیز از فضای بیرونی زمین صورت می‌گیرند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18068
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها