تصاویر مدارگرد ناسا شواهدی از وقوع ماه‌لرزه در قمر زمین را نشان می‌دهد

دوربین مدارگرد شناسایی ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter) ناسا تصویری از دهانه کلوت (Klute) در سمت پنهان ماه منتشر کرده که دهانه‌ای به شدت تخریب‌شده و دارای دهانه‌های کوچکتر در امتداد لبه خارجی است. در این تصاویر دهانه کلوت دابلیو (Klute W) به شمال غربی کلوت سقوط کرده و در جایی که مواد به داخل یک دهانه بدون نام در درون کلوت ریخته می‌شوند، یک ماه‌لرزه یا رویداد برخورد سطحی رخ داده است.

در تصاویر مذکور حرکت‌های توده‌ای همانند یک‌سری سرسره‌های بزرگ دیده می‌شوند و می‌توان مشاهده کرد که لایه‌های مساوی از آوارها با افتادن دیواره دهانه به پایین، به‌هم فشرده شده‌اند. این مواد پس از تخریب و فرسایش سطح ماه در طولانی مدت سست می‌شوند که به‌وسیله ماه‌لرزه، بقایای ناپایدار آن‌ها تحت تاثیر گرانش قرار گرفته و شروع به حرکت به‌سمت پایین دهانه می‌کنند.

این روند زمین‌شناسی که به‌عنوان حرکت‌های توده‌ای شناخته می‌شود، حرکت‌های دامنه‌ای یا فرایندهای دامنه‌ای نیز نامیده می‌شود. این حرکت‌ها فرایندهای ژئومورفیکی هستند که بر اثر آن خاک، ماسه، سنگ‌پوشه و سنگ به‌شکل توده‌ای و عمدتا بر اثر نیروی گرانش یا آب موجود در زیر زمین و جریان‌های گلی به پایین دامنه جابه‌جا می‌شوند.

isna ، wikipedia