منظومه مخابرات اینترنتی چینی رقیب اسپیس‌ایکس و وان‌وب می‌شود

0 317

چین در حال توسعه سامانه بزرگ ماهواره‌ای مخابراتی با حدود ۱۳ هزار ماهواره برای ارائه اینترنت به سراسر جهان است؛ امری که به‌گفته تحلیلگران با هدف رقابت با منظومه‌های اینترنت ماهواره‌ای شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس (SpaceX) و وان‌وب (OneWeb) صورت می‌گیرد. به‌گفته یکی از اساتید دانشگاه ایالتی کالیفرنیای (California State University) آمریکا، چین درخواست‌هایی را برای توسعه دو منظومه ماهواره‌ای با نام‌های GW-A59 و GW-2 به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (International Telecommunication Union) ارسال کرده است که مطابق آن‌ها قصد دارد این دو سامانه را با مجموعا ۱۲۹۹۲ ماهواره در مدار لئو ایجاد کند.

چین پیش‌تر نیز از تصمیم خود برای ایجاد یک منظومه‌ متشکل از ۸۰ ماهواره برای ارائه خدمات اینترنت اشیا خبر داده بود. هدف از تشکیل این منظومه موسوم به ژینگیون (Xingyun) ایجاد پوشش گسترده و دسترسی آسان به اینترنت برای استفاده مشاغل در نقاط دورافتاده‌ای در این کشور عنوان شده که پوشش نامناسب شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم تلفن همراه در آن‌ها مشکل‌آفرین است. شرکت دولتی علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) برای این منظور برنامه دارد ۱۲ ماهواره را طی سال جاری میلادی در مدار قرار دهد و انتظار می‌رود این منظومه ماهواره‌ای تا سال ۲۰۲۳ تکمیل شود. CASIC این ماهواره‌ها را از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود با نام ژینگیون (.Xingyun Satellite Co) اپراتوری می‌کند.

درحال‌حاضر اسپیس‌ایکس و وان‌وب به‌ترتیب بیش از ۱۷۰۰ و ۲۰۰ ماهواره اینترنتی را راهی مدار زمین کرده‌اند و دراین‌میان اسپیس‌ایکس ارائه خدمات خود را تحت نسخه بتا در برخی کشورها آغاز نموده است. علاوه‌بر این‌ها، شرکت آمازون نیز از برنامه خود برای ایجاد منظومه ماهواره‌ای مخابراتی با بیش از ۳ هزار ماهواره برای خدمات‌رسانی اینترنتی به سراسر جهان خبر داده است. ماهواره‌های منظومه اسپیس‌ایکس درنهایت به حدود ۱۲ هزار و درصورت کسب مجوزهای لازم به ۴۲ هزار ماهواره می‌رسد. شرکت وان‌وب به‌مرکزیت بریتانیا نیز مطابق برنامه فعلی، بیش از ۶۰۰ ماهواره را روانه فضا خواهد کرد.

 

espash ، wikipedia ، wikipedia ، spacewatch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17882
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها