یادگیری آسان تجزیه‌وتحلیل داده‌های ماهواره‌ای رصد زمین به‌صورت آنلاین

0 161

آژانس فضایی بریتانیا (UK Space Agency) با همکاری چندین دانشگاه و موسسه این کشور خدمت آنلاینی را توسعه داده است که کاربران با بهره‌گیری از آن می‌توانند تجزیه‌وتحلیل داده‌های ماهواره‌ای رصد زمین را در خانه آموزش ببیند. این خدمت که بر اساس نرم‌افزار ابری موسوم به ارث بلاکس (Earth Blox) ایجاد شده است، امکان استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای را در مقیاس جهانی، بدون نیاز به کدنویسی، رایانه‌های با کارآیی بالا و فضای زیاد برای ذخیره‌سازی داده‌ها فراهم می‌آورد. خدمت مذکور درحال‌حاضر از این لینک در دسترس است.

ارث بلاکس که بر بستر مرورگر وب کار می‌کند، به‌منظور ایجاد دسترسی سریع به بیش از ۲۰ پتابایت داده تصویری ماهواره‌ای برای طیفی از کاربران مانند کارشناسان اقلیم‌شناسی توسعه یافته است. از‌آنجایی‌که ارث بلاکس توسط داده‌های گسترده اطلاعات سامانه ارث انجین (Earth Engine) گوگل پشتیبانی می‌شود، هر روز با بیش از پنج میلیون پیکسل جدید به‌روزرسانی شده و اطلاعات جدید به ۲۰ پتابایت داده موجود اضافه می‌گردد. این به‌روزرسانی‌ها شامل تصاویری از ماموریت‌های سنتینل-۱و۲ (Sentinel1&2) آژانس فضایی اروپا (ESA) هستند. 

ارث انجین یک سامانه پردازش تصاویر ماهواره‌ای است که پردازش تصویر در آن هیچ نیازی به کدنویسی و آشنایی با برنامه‌نویسی ندارد. در سامانه مذکور تمام پردازش‌ها از طریق ابزارهای گرافیکی صورت می‌گیرد که به‌راحتی و در زمانی کوتاه می‌توان چندین هزار تصویر را که تصحیح و موزاییک‌شده هستند، به‌صورت همزمان پردازش کرد و از آن‌ها در نرم‌افزارهای سنجش از دور بهره‌ برد.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17877
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها