حمایت از بخش خصوصی برای خرید ماهواره بدون پرداخت پول

0 1,633

امیرحسین مجیدیان: منوچهر منطقی طی صحبتی در بهمن ماه سال گذشته اظهار کرد که، مرکز ملی فضایی ایران در تلاش است تا نیازهای فضایی کشور را به کاربرهای بخش خصوصی واگذار کند و  یکی از مهمترین رسالت‌های مرکز ملی فضایی این است که بخش خصوصی در حوزه فضایی فعال شود.
در این رابطه،سید جلال موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگار اسپاش مبنی بر چگونگی حمایت مرکز ملی فضایی از بخش خصوص برای خرید ماهواره، بیان داشت: «اگر روزی برسد که بخش خصوصی بتواند ماهواره بخرد و همچنین قادر باشد به بهره‌بردارها و مشتریان خدمات ماهواره‌ای عرضه کند، مرکز ملی فضای به هدف خود رسیده است و ما خیلی خوشحال می‌شویم و در این راستا حمایت می‌کنیم. ولی تابه‌حال صحبت‌هایی که از طرف بخش خصوصی صورت گرفته است، بدین شکل بوده که بخش خصوصی از مرکز ملی فضایی یا سازمان فضایی می‌خواهد که هزینهٔ خرید ماهواره را متقبل شود تا خرید صورت بگیرد که این امر در حال حاضر شدنی نیست.»

سیاست کشورهای دیگر در برابر خرید ماهواره برای بخش خصوصی

معاون توسعه فناوری مرکز ملی فضایی در ادامهٔ صحبت‌های خود به سیاست‌های دولت‌های دیگر برای حمایت از بخش خصوصی اشاره کرد و بابیان اینکه حمایت و خرید ماهواره یک بحث زیرساختی به شمار می‌رود، اظهار کرد: «در دنیا این دولت‌ها هستند که زیرساخت‌های خدمات فضایی را آماده می‌کنند. به‌طور مثال سازمان فضایی اروپا (ESA) با در نظر گرفتن سیاست‌های خاصی،  هزینه‌های ماهواره‌های سنجشی را  متقبل شده است و به‌عنوان یک زیرساخت  در این رابطه هزینه می‌کند و همچنین خدمات ماهواره‌های سنجشی و تصاویر را به‌صورت رایگان در اختیار بخش‌ها قرار می‌دهد.»
وی افزود: «اما در بحث‌های ماهواره‌های مخابراتی قضیه بدین گونه نیست. چراکه ماهوارهٔ مخابراتی یک چرخهٔ اقتصادی کامل دارد و درآمد مشخص، هزینه‌های صرف شده برای خرید و تجهیز آن باز می‌گردد.به همین علت نهادهای خصوصی، خود اقدام به خرید ماهوارهٔ مخابراتی می‌کنند و از درآمدهای حاصله هم  استفاده می‌کنند و هیچ حمایتی هم سازمان‌های دولتی ندارند.”

مرکز ملی فضایی: ارتباط‌دهنده بین بخش خصوصی و بانک‌ها

موسوی در پایان صحبت‌های خود بابیان اینکه بحث خرید ماهواره باید هدفی را دنبال کند، به‌ضرورت داشتن طرح اقتصادی مناسب از سمت نهاد خصوصی اشاره‌کرده و اعلام کرد: «باید طی یک برنامه، بهره‌بردار مشخص شود، و همین‌طور خدمات و سرویس‌های ماهوارهٔ خریداری‌شده معلوم گردد تا صرفهٔ اقتصادی خرید ماهواره تعیین شود. این موارد که مشخص باشد، منابع مالی از طریق بانک تأمین می‌شود. و در این راستا مرکز ملی می‌تواند هماهنگی‌های ارتباطی یا هماهنگی‌های سیاست‌گذاری را انجام دهد. ولی با توجه به وضعیت کنونی کشورمان، قدری سخت می‌باشد.»

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1696
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها