استرالیا از داده‌های ماهواره‌ای برای بهبود مدیریت کیفیت آب این کشور استفاده می‌کند

0 300

استرالیا قصد دارد برنامه‌ای را برای بهبود مدیریت کیفیت آب این کشور راه‌اندازی کند که از داده‌های ماهواره‌‌ای برای این منظور بهره می‌برد. طی این برنامه استرالیا از طریق پروژه آکواواچ (AquaWatch) سامانه‌های گرد‌آوری اطلاعات موجود در این حوزه را تکمیل کرده و همچنین یک سامانه نظارت ملی جامع با استفاده از شبکه گسترده‌ای از حسگرهای زمینی مستقر در رودخانه‌ها و آبراه‌های استرالیا ایجاد خواهد کرد. هدف پروژه آکواواچ توسعه ظرفیت و کاربرد جهانی داده‌ها، محصولات و اطلاعات مربوط به کیفیت آب حاصل از مشاهدات ماهواره‌ای برای پشتیبانی از مدیریت منابع آب و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه است.

در حال حاضر داده‌های جمع‌آوری‌شده در حوزه مذکور توسط ماهواره‌های سنجشی موجود فقط ۶۰ تا ۷۰ درصد از آب‌های اصلی استرالیا را پوشش می‌دهد. به‌علاوه، کیفیت برخی از آبراه‌های داخلی با آزمایش مستقیم کنترل می‌شود، اما داده‌های حاصل از آن به‌طور معمول با داده‌های ماهواره‌ای ترکیب نمی‌شوند؛ امری که با کمک چنین برنامه‌ای امکان‌پذیر خواهد شد. استرالیا این اقدام را از طریق کنسرسیومی دولتی موسوم به اسمارت‌ست (SmartSat CRC) و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مشترک‌المنافع (CSIRO) خود انجام می‌دهد.

گفتنی است رویدادهای طبیعی مانند گیاهان جلبکی سمی، آلودگی‌ آب‌های آشامیدنی و رواناب‌های اضافی حاصل از آبیاری تأثیر بسزایی در سلامت آب‌های داخلی و ساحلی استرالیا دارند؛ از‌این‌رو داشتن اطلاعات کافی و به‌موقع در موارد یادشده برای این کشور حائز اهمیت است.

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15829
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها