وضعیت بازار تصاویر ماهواره‌ای تجاری طی سال‌های آینده چگونه خواهد بود؟

0 429

مطابق یک مطالعه، بازار تصاویر ماهواره‌ای تجاری در سطح جهان طی سال‌های آینده رشد سالیانه بیش از ۱۱ درصدی خواهد داشت؛ امری که دلیل مهم آن پیشرفت فناوری و در نتیجه افزایش کیفیت تصاویر و کاهش هزینه‌ها در این حوزه عنوان می‌شود. تحلیل‌های مؤسسه مطالعاتی جهانی AMR (سرواژه Allied Market Research) نشان می‌دهد توجه به تصاویر ماهواره‌ای برای اهداف تجاری در سراسر جهان به‌سرعت در حال رشد است؛ به‌ویژه از آن جهت که دولت‌ها با خرید خدمات و داده‌های شرکت‌های خصوصی به یک بازیگر مهم در این بازار تبدیل شده‌اند.

بر این اساس پیش‌بینی‌ می‌شود بازار تصاویر ماهواره‌ای تا سال ۲۰۲۶ به‌طور متوسط هر سال ۱۱.۲ درصد رشد داشته باشد و ارزش آن به ۵.۲۵ میلیارد دلار برسد. تصاویر ماهواره‌ای در حوزه‌های مختلف کاربردهای فراوانی دارند. تغییرات اقلیمی، حفاظت‌ از محیط زیست و پایش بلایای طبیعی فقط برخی از موارد پرشمار کاربرد این داده‌ها به‌شمار می‌روند.

بازار تصاویر ماهواره‌ای بر پردازش داده‌ها متمرکز شده است

اطلاعات تهیه‌شده از طریق تصاویر ماهواره‌ای به تقویت عملیات‌های دفاعی و ارائه خدمات امنیتی در سطوح ملی و جهانی کمک می‌کند. تصویربرداری‌های ماهواره‌ای داده‌هایی را در مورد ویژگی‌های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی کره زمین فراهم می‌آورند.

چنین اطلاعاتی به‌طور گسترده توسط دانشمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در شرکت‌های توسعه‌دهنده انواع مختلف برنامه‌های IT به‌طور روزافزون محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. همه آن‌ها به محصولات با کیفیت بالا، دقیق و به‌روز تصویربرداری از زمین نیاز دارند. این بازار عمدتاً از طریق پیشرفت‌ها در تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، توسعه هوش مصنوعی با بهره‌گیری از مجموعه داده‌های بزرگ و همچنین مشارکت فزاینده بخش خصوصی هدایت می‌شود.

دانلود تصاویر ماهواره ای به روز

تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر توسعه بازار تصاویر ماهواره‌ای

انقلاب صنعتی چهارم نیز تأثیر مثبتی در توسعه بخش تصاویر ماهواره‌ای داشته و تغییر در فرایندهای تولید و تبدیل از آنالوگ به دیجیتال، عملکرد، بهره‌وری و کیفیت بهتر را فراهم آورده و ظرفیت رشد عظیمی را برای بسیاری از شرکت‌ها، تولیدکنندگان تجهیزات و توسعه‌دهندگان برنامه‌ها مهیا می‌سازد.

تصاویر ماهواره‌ای در استفاده‌های تجاری مانند انتخاب محل‌های ساخت و ساز و تحلیل مناطق اطراف، برنامه‌ریزی مسیر، نظارت بر پروژه‌های زیربنایی یا مدل‌سازی سه‌بعدی حفاری‌ها، بسیار تأثیرگذار است. همچنین به‌لطف ظهور فناوری‌های جدید از جمله لیدار (LIDAR) این قابلیت‌ها به‌طور مداوم در حال رشد هستند.

روش‌های جدید فروش در بازار تصاویر ماهواره‌ای

کسب و کارهایی که به تصاویر ماهواره‌ای متکی‌اند، به‌طور فزاینده‌ای از یک مدل جدید موسوم به «ماهواره به‌عنوان یک خدمت» (SataaS سرواژه satellite as a service) برای ارائه داده‌ها استفاده می‌کنند. این مدل بر اساس روشی به‌نام «پرداخت به‌اندازه مصرف» (pay as you go) بنا نهاده شده که به‌لطف چنین مدلی حتی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز می‌توانند از تصاویر با کیفیت بالا بهره برده و توسعه تجارت خود را بر اساس داده‌های تصویری ماهواره‌‌ای پایه‌ریزی کنند.

به‌طور ساده، می‌­توان مدل مذکور را با نوع پرداخت هزینه برای مصرف منابع عمومی، نظیر برق و گاز مقایسه کرد. در واقع، شما فقط برای آن چیزی که واقعا استفاده شده‌ است، هزینه می­‌پردازید. در این مدل، زمانی که فرآیند استفاده‌­ کاربر از یک منبع قطع شود، هزینه‌­ای برای او محاسبه نخواهد شد. این مدل به کاربر این امکان را می­‌دهد که میزان منابع در حال مصرف را بر حسب نیاز، کاهش یا افزایش دهد. به‌علاوه، در مدل یادشده کاربر می‌­داند که هزینه­‌ واحد منابع برای مقادیر مختلف استفاده چگونه است و بر آن اساس می‌تواند در مورد میزان خرید منابع تصمیم‌‌گیری کند.

نخستین تصاویر زمین از نگاه ماهواره لندست-۹
دره‌ای در جنوب رشته کوه هیمالیا

تصاویر ماهواره‌ای برای همه

اطلاعاتی که از ماهواره‌ها به‌دست می‌آوریم به ما امکان می‌دهد از مکان پدیده‌های طبیعی موردنظر در هر زمان روی زمین مطلع شویم. این امر در موقعیت‌هایی مانند زمین‌لرزه، رانش زمین، سونامی و فوران‌های آتشفشانی که موجب از بین رفتن زیرساخت‌ها می‌شوند، کمک بزرگی برای ما محسوب می‌شود. از‌این‌رو پیش‌بینی می‌شود بیشترین افزایش استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در سال‌های آینده در حوزه‌های بلایای طبیعی، نظارت و مدیریت انرژی و همچنین منابع طبیعی باشد. کشاورزی نیز بخش دیگری است که در آن استفاده از چنین داده‌هایی به‌سرعت در حال رشد است.

براساس مطالعه یادشده، در حال حاضر نیاز به تحقیق و نظارت بر منابع زمین و حفاظت از محیط زیست قوی‌ترین محرک توسعه این بخش به‌شمار می‌رود. حوزه‌های دیگری که استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در آن‌ها در حال افزایش می‌باشد شامل برنامه‌ریزی و توسعه شهری، مدیریت بحران، مدیریت انرژی و منابع طبیعی، بخش‌های نظارتی، امنیتی و دفاعی هستند. همه این‌ها از گسترش روزافزون استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و در نتیجه توسعه هرچه بیشتر بازار این صنعت طی سال‌های آتی خبر می‌دهند.

منبع spacedaily blog.pishrocloud
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15804
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها