کانادا ماهواره کوانتومی به فضا پرتاب می‌کند

0 382

کانادا قصد دارد ماهواره‌‌ای بسیار کوچک را برای آزمایش استفاده از فناوری کوانتومی و به‌منظور حمایت از شبکه‌های ارتباطی ملی و تجاری خود به فضا پرتاب کند. هدف از استقرار این ماهواره در مدار ایجاد یک لینک ارتباطی میان زمین و فضا جهت ارسال کدهای رمزگذاری‌شده می‌باشد. دولت کانادا معتقد است با توجه به قدرت پردازش رایانه‌های کوانتومی، روش‌های رمزگذاری فعلی طی دهه آینده منسوخ خواهند شد.

آژانس فضایی کانادا (Canadian Space Agency) برای این منظور توافقی به‌ارزش ۲۳ میلیون دلار را با شرکت بین‌المللی هانی‌ول (Honeywell) به‌انجام رسانده است. این شرکت مراحل طراحی و توسعه ماهواره‌ای‌ موسوم به QEYSSat (سرواژه Quantum EncrYption and Science Satellite) را انجام خواهد داد تا این ماهواره مطابق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شود. دو شرکت آمریکایی با نام‌های لافت اوربیتال (Loft Orbital) و بلو کنیون (Blue Canyon Technologies) نیز طی قراردادهایی با هانی‌ول، این شرکت را در توسعه QEYSSat یاری می‌کنند.

از آنجایی که سرعت پردازش رایانه‌های کوانتومی میلیون‌ها بار سریع‌تر از رایانه‌های معمولی است، این رایانه‌ها قادر به رمزگشایی رمزها و اطلاعات مهم هستند؛ از این رو مقامات کانادایی معتقدند چنین اطلاعاتی در آینده در معرض افشا قرار خواهند گرفت و به‌ همین خاطر در صدد دستیابی به فناوری ماهواره کوانتومی هستند.

 

spacenews ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15619
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها