پرتاب تلسکوپ فضایی جانشین هابل هفت ماه به‌تعویق افتاد

0 464

آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد تاریخ پرتاب بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان به‌دلیل مسائل فنی و همچنین تأثیرات شیوع ویروس کرونا هفت ماه به‌تعویق افتاد. مأموریت ارسال تلسکوپ جیمز وب (James Webb) این سازمان به فضا قرار بود اواخر مارس ۲۰۲۱ (فروردین۱۴۰۰) انجام شود که ناسا اکنون ۳۱اکتبر۲۰۲۱ (۹آبان۱۴۰۰) را به‌عنوان تاریخ پرتاب این تلسکوپ اعلام کرده است. عملیات پرتاب این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری پیش‌تر نیز به‌تعویق افتاده بود.

جیمز وب که توسعه آن برعهده شرکت‌های آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) و بال آئرواسپیس (Ball Aerospace) است، دارای ۶۵۰۰ کیلوگرم وزن بوده و اپراتور آن ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (Canadian Space Agency) و مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی (Space Telescope Science Institute) آمریکا می‌باشند. به‌گفته بیل اوکز (Bill Ochs)، مدیر پروژه جیمز وب، تکمیل پروژه این تلسکوپ نتیجه تلاش هزاران نفر از کسانی است که بیش از ۲۰ سال در این سازمان‌ها و شرکت‌ها با ناسا همکاری داشته‌اند.

جیمز وب قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود. این تلسکوپ وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد کرد و امکان انجام گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی از جمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها را ایجاد می‌کند.

آینه اصلی جیمز وب با قطر ۶.۵ متر که عنصر بصری این تلسکوپ محسوب می‌شود از ۱۸ قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده است؛ این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر ۲.۴ متر می‌باشد. برخلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰.۱ تا ۱ میکرومتر) را مشاهده می‌کند، جیمز وب در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (۰.۶ تا ۲۷ میکرومتر) به رصد خواهد پرداخت که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ (Redshift) را مشاهده کند؛ این اجرام برای هابل بسیار دور هستند. انتقال به سرخ پدیده‌ای است که در آن نور گسیل‌شده از یک جرم (مانند امواج مرئی، فرابنفش، اشعه ایکس و اشعه گاما) به‌سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود.

این تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت کند. بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ، آینه و دیگر قطعات تلسکوپ را در دمای زیر ۲۲۳.۲- درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد.

رصد سیاره‌های فراخورشیدی، سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم، کهکشان‌های قدیمی، کهکشان‌های پرجرم، طیف اختروش‌ها، سیاره‌های دارای اقیانوس، مشتری و قمرهای آن، جهان‌های اولیه، بررسی دنباله‌دارها و سایر موارد، از اهداف تعیین‌‌شده‌ جیمز وب خواهد بود. این تلسکوپ همچنین به رصد و دسته‌بندی پدیده‌های فعال در سطح قمرهای زحل مانند اروپا (Europa) و انسلادوس (Enceladus) خواهد پرداخت.

 

wikipedia ، espash ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15534
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها