توافق ناسا با یک شرکت خصوصی برای استفاده از فرودگر آن در پروژه بازگشت به ماه

0 484

آژانس فضایی آمریکا یک شرکت جدید را از فهرست شرکت‌های برنامه موسوم به CLPS سرواژه عبارت Commercial Lunar Payload Services انتخاب کرد تا تجهیزات مورد نظر این آژانس فضایی را به ماه برساند. CLPS برنامه‌ای است که به‌عنوان بخشی از پروژه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) و با هدف ارسال محموله‌ها و تجهیزات این آژانس فضایی به ماه راه‌اندازی شده است. در همین راستا، شرکت ماستن اسپیس (Masten Space Systems) واقع در ایالت کالیفرنیا اخیراً از سوی آژانس فضایی آمریکا مأمور شده تا ۸ محموله شامل ۹ ابزار فناوری و علمی را در سال ۲۰۲۲ به قطب جنوب ماه انتقال دهد.

مطابق قرارداد ماستن که با مبلغ ۷۵.۹ میلیون دلار منعقد شده، محموله‌های مذکور می‌بایست حداقل تا ۱۲ روز پس از فرود مورد بهره‌برداری قرار گیرند. گفتنی است تجهیزات ناسا از جمله محموله ویژه‌ای شامل ابزارهایی برای اندازه‌گیری و نقشه‌برداری از دمای سطح ماه و میزان تابش و همچنین بررسی وجود هیدروژن و گازهای دیگر برای یافتن نشانه‌های احتمالی از وجود آب، توسط فرودگر XL-1 این شرکت به ماه فرستاده خواهند شد. 

تصویری از فرودگر قمری XL-1 شرکت ماستن اسپیس

ناسا تاکنون با ۱۴ شرکت آمریکایی قرارداد بسته تا طی یک مشارکت رقابت‌گونه، این آژانس فضایی را در پیشبرد مأموریت آرتمیس کمک کنند. این سازمان برای این‌ منظور در نظر دارد سالانه حداقل دو قرارداد را با شرکت‌های خصوصی امضا کند؛ قراردادهایی که از طریق آن‌ها فرصت شرکت در پروژه آرتمیس برای بخش خصوصی فراهم می‌شود. گفتنی است به‌جز ماستن اسپیس تاکنون مأموریت دو شرکت دیگر به‌نام‌های استروبیک (Astrobotic Technology) و اینتویتیو (Intuitive Machines) که در مه۲۰۱۹ با ناسا قرارداد بستند برای ارسال محموله به ماه قطعی شده است؛ شرکت‌هایی که قرار است در سال ۲۰۲۱ محموله‌های ناسا را به قمر زمین انتقال دهند.

منبع nasa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15047
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها