اکتشاف معدن در یک سیارک فلزی با کمک حامل‌های فضایی اسپیس‌‌ایکس

0 469

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) موفق شد در مزایده ناسا به‌منظور اکتشاف یک سیارک غنی از مواد معدنی برنده شود. این مأموریت تقریباً ۱۱۷ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده که مبلغ کمی برای این نوع پروژه محسوب می‌گردد؛ مبلغی که شامل خدمات راه‌اندازی و پرتاب و همچنین سایر هزینه‌های مربوط به مأموریت می‌شود.

به‌گفته ناسا، حامل فضایی فالکون هوی (Falcon Heavy) اسپیس‌ایکس این مأموریت را انجام می‌دهد. مأموریت مذکور که ناسا برای آن به بالاترین سطح قابلیت اطمینان وسیله نقلیه پرتابی نیاز دارد، یک سیارک فلزی به‌نام سایک (Psyche) واقع در منطقه بین مریخ و مشتری را کاوش خواهد کرد تا به بشریت در درک بهتر شکل سیارات منظومه شمسی کمک کند. این سیارک منحصر‌به‌فرد که به دور خورشید می‌چرخد، ظاهراً از هسته عظیم نیکل-آهن ساخته شده و یکی از اجرام دخیل در شکل‌گیری منظومه شمسی بوده است.

دانشمندان در اعماق سیاره‌های سنگی از جمله سیاره زمین، انتظار وجود هسته‌های فلزی را دارند، اما این هسته‌ها در زیر پوسته‌ها و گوشته‌های سنگی قرار داشته و قابل دسترسی نیستند. ازاین‌رو مأموریت سایک پنجره‌ای از تاریخچه برخوردهای سخت و تشکیل سیارات سنگی را به روی ما خواهد گشود.

بنابر اعلام آژانس فضایی آمریکا این مأموریت شامل دو محموله «فرار و شتاب پلاسما و کاوشگر دینامیک» (EscaPADE) و «یانوس» (Janus) خواهد بود. گفتنی است «خدمات پرتاب ناسا» در مرکز فضایی کندی (Kennedy Space Center) در ایالت فلوریدا مدیریت پرتاب اسپیس‌ایکس را برعهده خواهد داشت؛ همچنین هدایت این پروژه توسط دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) انجام خواهد گرفت.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14866
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها