خودروی سایبرتراک سوار بر استارشیپ؛ ایده احتمالی جدید ایلان ماسک

0 679

سایبرتراک (Cybertruck)، وانت جدید شرکت تسلا (.Tesla, Inc)، با طراحی منحصربه‌فردش توجهات زیادی را جلب کرده است. اکنون ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل این شرکت، از پرتاب احتمالی خودروی مذکور به فضا توسط حامل فضایی استارشیپ (Starship) سخن گفته است.

ماسک به عکس منتشرشده‌ یکی از کاربران در توئیتر واکنش نشان داد؛ عکسی که حامل فضایی فالکون هوی (Falcon Heavy) را در حال حمل سایبرتراک (Cybertruck) حین پرتاب نشان می‌داد. این کاربر اظهار کرد: «پرتاب وانت تمام‌برقی جدید تسلا اقدامی بسیار حماسی خواهد بود.» ماسک در واکنش به این توئیت، استفاده از حامل فضایی بهتری را پیشنهاد داد: «شاید با استارشیپ؟ این حامل فضایی قطعاً ظرفیت حمل سایبرتراک را دارد.»

پرتاب جدیدترین محصول هر شرکتی به فضا ممکن است تصمیمی عجیب به‌نظر بیاید؛ اما ماسک سابقه‌ ارسال خودروهایش را به درون مدار دارد. او در فوریه‌۲۰۱۸ فالکون هوی را نخستین‌بار به‌همراه یک دستگاه خودرو تسلا رودستر (Tesla Roadster) به‌عنوان محموله پرتاب کرد.

پرتاب سایبرتراک اقدامی درخورتوجه به‌نظر می‌‌رسد؛ اما این خودرو به کدام مقصد فضایی عزیمت خواهد کرد؟ ماسک پیش‌تر در توئیتر ادعا کرده بود نسخه‌ دارای فشار سایبرتراک، خودرو باری رسمی مریخ خواهد بود.

با پرتاب فالکون هوی، قدرتمندترین حامل فضایی دنیا در زمان خود با توانایی ارسال تقریباً ۶۳٬۹۰۰ کیلوگرم محموله به مدار، آغاز به‌کار کرد. نسل نخست رودستر تنها ۱،۳۰۵ کیلوگرم وزن داشت؛ بدین‌معنا که حمل آن به فضا زحمت چندانی برای این حامل فضایی قدرتمند اسپیس‌ایکس نداشت. درمقابل، انتظار می‌رود استارشیپ، استاندارد حمل‌ونقل فضایی را چندین پله ارتقا دهد. این فضاپیما قرار است ظرفیت محموله‌ای بیش از ۹۹٬۷۰۰ کیلوگرم داشته باشد؛ اما ماسک در مراسم رونمایی طراحی جدید استارشیپ در سپتامبر، اعلام کرد این رقم می‌تواند به مقدار حیرت‌انگیز تقریباً ۱۵۰ هزار کیلوگرم برسد. هنوز مشخص نیست وزن سایبرتراک دقیقا چقدر است؛ اما استارشیپ قطعاً به‌خوبی از پسِ حمل آن به فضا برخواهد آمد.  براساس ویدئویی که در آن توانایی سایبرتراک در کشیدن وانت فورد اف ۱۵۰ (Ford-150) در سربالایی نشان داده می‌شود، وانت جدید تسلا احتمالا وزن سنگینی خواهد داشت؛ موضوعی که بیانگر آن سطوح بالای اصطکاک این خودرو است.

سؤال بعدی این است که سایبرتراک چه زمانی پرتاب خواهد شد؟ اسپیس‌ایکس قصد دارد نسخه‌ آزمایشی حامل فضایی نسل بعدی‌اش را اوایل سال آینده میلادی به مدار بفرستد. این بدین‌معنا است که اگر اسپیس‌ایکس بخواهد پرواز آزمایشی کاملی را با موفقیت انجام دهد، احتمالاً در اواخر سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ موفق خواهد شد نسخه‌ نهایی استارشیپ را پرتاب کند. ازآنجاکه انتظار نمی‌رود سایبرتراک تا اواخر ۲۰۲۱ به تولید انبوه برسد، اسپیس‌ایکس شاید ناگزیر به پرتاب مدلی آزمایشی از وانت خود باشد یا نخستین پرواز استارشیپ را به‌تأخیر بیندازد و یا اینکه ایده‌ مذکور را به‌کلی کنار بگذارد.

گفتنی است رودستر قرمز ماسک از زمان پرتاب در مسیر شگفت‌انگیزی قرار گرفته است. خودرو فضایی تسلا اکنون حدوداً ۳۴۱ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و از مدار مریخ نیز فراتر رفته است. آیا سایبرتراک در مسیر مشابهی قرار خواهد گرفت؟ شاید؛ اما ماسک در توئیتش به نسخه‌ای مخصوص از سایبرتراک برای سفر به مریخ اشاره کرده است. این خودرو می‌تواند با حمل‌ونقل محموله‌های بزرگ در ساخت سکونتگاه مریخی کاربردی باشد و سنگ‌های این سیاره را بررسی کند و آزمایش‌های مختلف انجام دهد. همان‌طور که اسپیس‌ایکس قصد دارد نخستین انسان‌ها را در دهه‌ ۲۰۲۰ به مریخ ارسال نماید، آیا ممکن است سایبرتراک وسیله‌ نقلیه‌ نخستین کاوشگران مریخی برای گشت‌و‌گذار در سیاره‌ سرخ باشد؟

منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14512
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها