موفقیت فضاپیمای ناسا در تهیه داده‌هایی از جریان‌های باد در جو مریخ

داده‌های مأموریت «تکامل مواد فرّار و جو مریخ» (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN Mission به‌اختصار MAVEN) ناسا اخیراً به دانشمندان در درک بهتر بادهای جو سیاره سرخ کمک بزرگی کرده است؛ موفقیتی که ناسا آن را غیر منتظره و غافلگیرکننده خواند.

حدود هفت سال است که مریخ توسط فضاپیمای ماوِن (MAVEN)، اولین فضاپیمایی که بطور خاص برای مطالعه جو و همچنین درک بهتر تکامل آب و هوای مریخ طراحی شده است، مورد بررسی و نظارت قرار دارد. این فضاپیما  با اندازه‌گیری سرعت باد و جهت وزش آن در قسمت بالایی اتمسفر مریخ به اطلاعاتی در مورد چگونگی جریان‌های باد در قسمت فوقانی اتمسفر این سیاره دست یافته است. در حقیقت ماوِن می‌تواند تمام سطوح سیاره سرخ را با جزئیات بررسی نماید.

این فضاپیما در نزدیک‌ترین حالت از جو بالایی مریخ عبور کرده و با مولکول‌های هوا برخورد می‌کند؛ بدین ترتیب ترکیبات آن‌ها را با ابزاری به نام NGIMS مورد شناسایی قرار می‌دهد. ماوِن همچنین می‌تواند ابزار مذکور را به جلو و عقب بچرخاند تا سرعت هوا را اندازه‌گیری نماید. این اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که چگونه سرعت و جریان بادها در مکان‌های مختلف مریخ متفاوت است. دانشمندان می‌توانند از داده‌های فضاپیمای مذکور برای تهیه نقشه جریان‌های باد مریخ استفاده کنند.

کاوشگر ماون در ۱۸‌دسامبر‌۲۰۱۳ توسط فضاپیمای اتلس ۵ (Atlas V) به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در ۲۲‌سپتامبر‌۲۰۱۴ به مریخ رسید و در ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری سطح این سیاره در مدار قرار گرفت.