انتشار مصاحبه‌ نادر و کم‌سابقه با اولین ماه‌نوردان برای نخستین‌بار+تریلر

0 436

شبکه پی‌بی‌اس (PBS) برای اولین بار، یک مصاحبه از تیم فضانوردان و پرسنل سازمان ناسا (NASA) منتشر کرد که در مأموریت آپولو ۱۱ (Apollo 11) حضور داشتند و باعث شدند انسان روی ماه قدم بگذارد.

فیلمبرداری این مصاحبه که به تازگی منتشر شده، طی مراحل تولید مستند «به سوی ماه» (To the Moon) در سال ۱۹۹۸ انجام گرفته است. این مستند درباره رقابت فضایی میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به بحث می‌پردازد؛ رقابتی که سبب شد تلاش برای قدم نهادن اولین انسان روی ماه تشدید شود و در نهایت هم آمریکا پیروز میدان شد.

در این آرشیو، مصاحبه‌ای با باز آلدرین (Buzz Aldrin) به چشم می‌خورد؛ فضانوردی که به دومین انسانی تبدیل شد که ۵۰ سال پیش روی ماه قدم گذاشت. کل آرشیو فیلم‌ها در سایت americanarchive.org در دسترس است و شامل مصاحبه با بسیاری از افراد کلیدی از برنامه آپولو و صنعت فضا در سال ۱۹۹۸ است. از میان این افراد مصاحبه‌ شونده در پروژه آپولو همچنین می‌توان به جیم لاول (Jim Lovell) اشاره کرد. وی در مأموریت‌های آپولو ۸ و آپولو ۱۳ دور ماه گردش کرد.

در این مصاحبه فاروق الباز (Farouk El-Baz) و جین کرانز ( Gene Kranz) مدیر پرواز پیشین ناسا نیز حضور دارند. فاروق الباز دانشمند مصری آمریکایی است که به عنوان دستیار در برنامه‌ریزی اکتشاف زمین‌شناسی ماه، مانند انتخاب سایت‌های فرود برای مأموریت‌های آپولو و آموزش فضانوردان برای انتخاب نمونه‌های مناسب از خاک ماه و آوردن آن‌ها به زمین برای تجزیه و تحلیل و مطالعه در ناسا فعالیت می‌کرد. از شخصیت‌های کلیدی جدیدتری که از آن‌ها مصاحبه گرفته شده می‌توان به رابین کانوپ (Robin Canup) و کارولین شومیکر (Carolyn Shoemaker) اشاره نمود.

شبکه PBS در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مصاحبه‌ها در واقع دیدگاه‌های دست اول بسیاری از افرادی را شامل می‌شود که در آپولو ۱۱ شرکت کرده‌اند و پیچیدگی‌های فنی، سیاسی و احساسی این سفر حماسی در آن به تصویر کشیده می‌شود. این مجموعه شامل ویدئوهایی از قبیل ۱۴۶ ویدئو خام و ویرایش نشده از فضانوردان، مهندسان، مدیران پرواز و قمر شناسانی است که در این رقابت فضایی حضور داشتند و قرار است در برنامه‌ تابستان فضایی (Summer of Space) از شبکه PBS پخش شود.

می‌توانید صحنه‌هایی از این مستند را در تریلر زیر مشاهده کنید:

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13438
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها