پرتاب دو ماهواره مخابراتی تجاری توسط آژانس فضایی اروپا

0 917

آژانس فضایی اروپا (ESA) دو ماهواره مخابراتی تجاری را به فضا پرتاب کرد. این پرتاب جمعه ۲۱جون (۳۱ خرداد) ساعت ۱۸:۴۳ به وقت محلی (۲:۱۳ به وقت ایران) از پایگاه فضایی گویان و توسط ماهواره‌بر آریان-۵ (Arian-5) انجام شد. طی این پرتاب دو ماهواره یوتل‌ست-۷سی (Eutelsat-7C) و دایرکت‌تی‌وی-۱۶ (DirectTV-16) در مدارشان قرار داده‌شدند.
اپراتور نخستین ماهواره که یوتل‌ست-۷سی نام دارد شرکت اروپایی یوتل‌ست (Eutelsat) است و سازنده آن شرکت آمریکایی اسپیس سیستمز لورال (Space Systems loral) نام دارد. یوتل‌ست یک اپراتور ماهواره اروپایی است که فعالیت خود را از سال ۱۹۷۷ آغاز کرده است و در ضمینه‌های خدمات تلویزیونی٬ ایجاد شبکه‌های ارتباطی خصوصی٬ ارائه خدمات به تلفن‌های همراه و ایجاد ارتباطات موثر برای کشتی‌ها و هواپیما‌ها فعالیت می‌کند. قرار است این ماهواره پس از پرتاب با خواهر بزرگ‌تر خود یعنی یوتل‌ست-۷بی (Eutelsat-7B) تشکیل یک منظومه ماهواره‌ای مدار ژئو کوچک بدهد و بدین ترتیب این امکان به وجود خواهد آمد که یوتل‌ست بتواند به صد‌ها شبکه تلویزیونی دیگر در ۷ درجه شرقی خدمات مخابراتی ارائه دهد. یوتل‌ست-۷سی مجهز به ۴۴ ترانسپاندر باند کایو‌ (KU-Band) است که انرژی آن‌ها از طریق دو آرایه خورشیدی تامین می‌شود. این ماهواره‌ همچنین یک آنتن با ظرفیت بالا نیز دارد که قرار است به وسیله آن خدمات دولتی در اروپا٬ خاورمیانه و آسیای مرکزی ارائه دهد. عمر این ماهواره ۱۵ سال برنامه‌ریزی شده‌ و ۳۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد.
دیگر ماهواره این پرتاب دایرکت‌تی‌وی-۱۶ است. این ماهواره مخابراتی مجهز به تعداد نامشخصی ترانسپاندر باند‌های کا و کایو (K-Band/KU-Band) است. ۶۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد و خدمات خود را در ۱۰۰.۸۵ درجه شرقی و در مدار ژئو ارائه خواهد داد. دایرکت تی‌وی (DirectTV) که اپراتور این ماهواره است٬ یک شرکت خصوصی آمریکایی است که فعالیت خود را از سال ۱۹۹۴ آغاز کرده است و از سال ۲۰۱۵ وارد بازار خدمات تلویزیونی شده است. در سال ۲۰۱۶ شرکت تصمیم گرفت علاوه بر فعالیت‌های خود وارد بازار خدمات اینترنی مبتنی بر ماهواره‌هم بشود. هم اکنون این شرکت به لطف قرارداد‌هایی که با نت‌فلیکس اچ‌بی‌او (HBO) و دیگر ارائه دهندگان برنامه‌های تلویزیونی دارد موفق شده است به بیش از ۲۰ میلیون گیرنده تلویزیونی در سراسر جهان متصل  شود و به ارزش بیش از ۶۷ میلیارد دلار برسد.
 

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13261
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها