ایجاد دهانه جدید در مریخ با برخورد صخره فضایی

0 560

برخورد یک صخره فضایی کوچک با سطح سیاره مریخ منجر به ایجاد دهانه‌ای تازه در آن به ابعاد ۱۵ در ۱۶ متر شده است. این دهانه جدید در تصاویر جدیدی که از سوی ناسا منتشر شده، به وضوح قابل مشاهده است. فضاپیمای MRO ناسا که با استفاده از دوربین پیشرفته های‌رایز (HiRISE) خود از بیش از ۱۳ سال قبل در حال تصویربرداری از سطح مریخ است، موفق به کشف این موضوع شده است.

تصویر رنگی یادشده که در ماه آوریل ثبت و در تاریخ ۶ ژوئن به طور عمومی منتشر شده است، یک کبودی آبی و سیاه رنگ را بر روی سطح قرمز رنگ مریخ نشان می‌دهد. برآوردهای ناسا حاکی است که این رویداد در بازه زمانی سپتامبر سال ۲۰۱۶ و فوریه سال ۲۰۱۹ رخ داده است.

وقوع رخدادهایی از این دست در سیاره مریخ پدیده نادری است و طی ۱۳ سالی که از فعالیت فضاپیمای MRO می‌گذرد این اولین باری است که چنین حادثه‌ای به وقوع پیوسته است. این یافته‌های علمی با توجه به برنامه‌ریزی ناسا برای اعزام فضانورد به مریخ ظرف یک دهه آینده اهمیت زیادی دارد.

پژوهشگران ناسا پهنای سنگی که به سطح مریخ برخورد نموده را ۱.۵ متر برآورد کرده و می‌گویند این سنگ احتمالاً بخشی از سنگ بزرگ‌تری بوده که در طول مسیر حرکت خود به قطعاتی کوچک‌تر تقسیم شده است.

 

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13276
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها