خطر ایجاد حباب‌های اقتصادی در صنعت فضایی جهان

0 778

استارت‌آپ‌های فضایی که به دنبال تامین بودجه هستند ممکن است در سال‌های پیش رو با مشکلاتی مخصوصا در بازارهای ماهواره و پرتاب که در حال حاضر فعالان زیادی دارند مواجه شوند.

کریس کوییلتی (Chris Quilty) رئیس موسسه‌ی Quilty Analytics هشدار داد که بخش‌هایی از صنعت فضایی ممکن است در معرض حباب‌هایی قرار گرفته باشد که با درخواست‌های بیش از حد شرکت‌ها برای بودجه بترکد. وی برای روشن ساختن این موضوع توضیح داد: بسیاری از شرکت‌ها به دنبال توسعه‌ی ماهواره‌برهای کوچک هستند و تعدادی از آنها هرگز موفق به انجام این ماموریت نخواهند شد و احتمالا این شرکت‌ها با یکدیگر ادغام شوند. چنین ادغام‌هایی پیش از این در بخش سنجش از دور صورت گرفته است. به عنوان مثال می‌توان به انتقال مالکیت Terra Bella از گوگل و MacDonald, Dettwiler and Associates به پلنت (Planet) یا انتقال مالکیت دیجیتال گلوب (DigitalGlobe) در ماه گذشته اشاره کرد.

به عقیده‌ی کوییلتی، این صنعت باید از به وجود آمدن شرکت‌های بزرگی که با مشکلات مالی مواجه می‌شوند جلوگیری کند. وی افزود: اگر شرکت‌های بالارده‌ی یک صنعت با ورشکستگی مواجه شوند، ضربه‌ی مهلکی به جذب سرمایه در کل آن صنعت منجر خواهد شد.

ویل پورتئوس (Will Porteous) مدیر اجرایی شرکت RRE Ventures که در تعدادی از شرکت‌های فضایی سرمایه‌گذاری کرده است، نظر مشابهی در مورد بعضی از بخش‌های فضایی دارد. وی می‌گوید: بودجه‌ی برخی کاربردهای مشخص به خوبی تامین شده‌اند و تقریبا شانسی برای احداث یک شرکت جدید در این بخش‌ها وجود ندارد. این بازار در حال حاضر لبریز شده است و سرمایه‌گذاران تمایلی برای انجام ریسک بالای ورود به آن ندارند.

البته کارشناسانی هم وجود دارند که دید خوش‌بینانه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت فضایی دارند. مارک بوگت (Mark Boggett) مدیر شرکت بریتانیایی Seraphim Capital که به تازگی سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای فضایی را شروع کرده است اعتقاد دارد حبابی در این بازار به وجود نیامده است. وی می‌گوید: اکنون در آغاز دوران بلندمدت رشد بازار صنایع فضایی هستیم و طی چند سال آینده برندگان و بازندگان این رقابت مشخص خواهند شد. جان سرافینی (John Serafini) مدیر شرکت HawkEye 360 که بر روی ماهواره‌های کوچک کار می‌کند نیز با بوگت هم‌عقیده است و پیشرفت این بازار را مشابه پیشرفت بازار امنیت سایبری در 5 سال گذشته می‌داند. این شرکت به تازگی بودجه‌ای 13.75 میلیون دلاری را برای فعالیت‌های خود فراهم کرده و قصد دارد مراحل بعدی بودجه‌ی خود را از طریق مشتریان خود تامین کند.

در نهایت بر خلاف موانع و نگرانی‌های موجود، سرمایه‌گذاران به آینده‌ی این بازار خوش‌بین هستند و حتی در صورت وجود حباب مذکور در این بازار و ریسک از دست دادن سرمایه در 5 سال آینده به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1306
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها