بازگشت سایوز

0 759

سیروس برزو: روز جمعه، ۲۵آبان، روسیه با پرتاب موفقیت‌آمیز ناو تدارکاتی پروگرس ام.اس-۱۰ با موشک سایوز اف-گ  (Soyuz-FG) از بایکونور نشان داد که حادثه روز ۱۱ اکتبر که منجر به فرود اضطراری فضانوردان سایوز ام.اس-۱۰ شد دیگر تکرار نخواهد شد.
پروگرس ام.اس-۱۰ نیمه شب روز جمعه سکوی شماره-۱ بایکونور را در ساعت ۱۸:۱۴: ۰۸ (بوقت گرینویچ) به سوی ایستگاه فضایی ترک کرد و در کمتر از ۹ دقیقه از مرحله سوم جدا شد و دقایقی بعد مرکز هدایت پرواز روسیه در شهرک کارالف گزارش داد که باتری های خورشیدی و آنتن های سفینه فعال شده است.
موشکی که ناو باربری پروگرس را به مدار برد،همان موشکی است که برای پرتاب ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۰ بکار رفت و در جریان رساندن این سفینه دچار مشکل فنی شد. با پرتاب موفقیت آمیز پروگرس, سازمان فضایی روسیه خود را برای پرتاب فضانوردان سایوز ام.اس-۱۱در روز۳ دسامبر آماده می شود.
پروگرس  ام.اس-۱۰  که قرار است در ساعت ۱۹:۲۹ روز یکشنبه (به‌وقت گرینویچ) به واحد زوزدای (Zvezda) ایستگاه فضایی متصل شود حدود ۱.۳۰۰ کیلوگرم محموله خشک شامل غذا، لباس، لوازم، آزمایش و قطعات یدکی بسته‌بندی‌شده همچنین مخزن‌های حاوی حدود ۷۵۰ کیلوگرم سوخت، ۴۴۰ کیلوگرم آب، ۵۰ کیلوگرم اکسیژن و ۲۴ کیلوگرم هوا با خود داشت.

 

 

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11643
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها