با پرتاب خلیفه‌ست، امارات هم ماهواره‌ساز شد

0 713

علیرضا فتحی-اولین ماهواره بومی پیشرفته کشور امارات به فضا پرتاب شد و نقطه عطفی را در فعالیت‌های فضایی این کشور رقم زد. ماهواره سنجشی خلیفه‌ست (KhalifaSat) که توسط یک تیم از مهندسین و دانشمندان جوان اماراتی در مرکز فضایی محمد بن راشد (MBRSC) طراحی و تولید شده، از پایگاه فضایی تانگاشیما (Tanegashima) در ژاپن و سوار بر ماهواره‌بر میتسوبیشی H-IIA به فضا ارسال شد. این ماهواره ۳۳۰کیلوگرمی که پهنایی کمتر از ۱.۵ متر و ارتفاعی برابر با ۲متر دارد، نهایتا در مدار SSO و در فاصله حدودا ۶۱۳کیلومتری از سطح زمین قرار خواهد گرفت.

ماهواره خلیفه‌ست، توسط تیمی ۷۰نفره طراحی، تست و تولید شده که اکثر آن‌ها مابین ۲۷و ۲۸سال سن دارند. در واقع سوای از دستیابی به اهداف فناورانه و توقعات موجود از یک ماهواره سنجشی، یکی از اهداف این پروژه، بها دادن به جوانان و تربیت نسلی از دانشمندان فضایی برای انجام پروژه‌های فضایی جاه‌طلبانه کشور امارات طی دهه‌های آتی می‌باشد.

خلیفه‌ست پس از ماهواره‌های دوبی‌ست-۱ (DubaiSat-1) و دوبی‌ست-۲، سومین ماهواره اماراتی خواهد بود که به فضا پرتاب می‌شود. این دو ماهواره سنجشی توسط شرکت کره‌ای ست‌رک (Satrec Initiative) برای امارات تولید شده بودند. خلیفه‌ست را نیز به نوعی می‌توان حاصل همان همکاری دانست چرا که باس ماهواره‌ای به کار رفته در ساخت این ماهواره، باس SI-300 می‌باشد که توسط ست‌رک تولید می‌شود و در ماهواره‌های دوبی‌ست-۱ و ۲ استفاده شده بود. ضمن اینکه مهندسین اماراتی دانش لازم برای ساخت خلیفه‌ست را در جریان همکاری با ست‌رک کسب کرده بودند. دیگر نکته قابل توجه، همزمانی آغاز پروژه ساخت خلیفه‌ست با پرتاب دوبی‌ست-۲ می‌باشد. بدین معنی که در سال ۲۰۱۳و بلافاصله پس از پرتاب دومین ماهواره ساخته‌شده توسط پیمانکار خارجی، کار بر روی ساخت مستقل یک نمونه بومی بهبودیافته از همان نوع ماهواره آغاز شد.

تصاویر تهیه‌شده توسط ماهواره خلیفه‌ست که دقت 0.7 متر را در حالت سیاه و سفید و ۲.۹۸متر را در حالت رنگی دارند، برای نقشه‌برداری شهری، نظارت بر پروژه‌های ساخت و ساز و همچنین مطالعات محیط زیستی در راستای گرمایش جهانی استفاده خواهند شد. این ماهواره برای تامین نیرو به چهار پنل خورشیدی مجهز شده و ۵سال طول عمر خواهد داشت. به ادعای مهندسین این پروژه، ابزارها و سامانه‌های به کار رفته در خلیفه‌ست بسیار پیشرفته‌تر از دو ماهواره قبلی می‌باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که از تاسیس سازمان فضایی امارات تنها ۴سال می‌گذرد اما این کشور اکنون یک ماهواره سنجشی بومی مطابق با استانداردهای جهانی به فضا فرستاده است و قصد دارد تا ۳سال دیگر به مریخ کاوشگر بفرستد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11478
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها