انگلیس در اولین پرتاب فضایی از خاک این کشور شکست خورد

0 265

انگلیس در پرتاب ماهواره‌بر لانچر وان (LauncherOne) که حامل ۹ ماهواره برای قرار دادن در مدار زمین بود، ناکام ماند. لانچر وان متعلق به شرکت آمریکایی ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) است که برای اولین بار از خاک انگلیس به فضا پرتاب می‌شود؛ عملیاتی که می‌توانست انگلیس را به جمع کشورهای دارای قابلیت پرتاب ماهواره به فضا ملحق کند. قرار است این ماموریت سال آینده میلادی دوباره تکرار شود.

این عملیات که یک ماموریت پرتاب افقی به‌حساب می‌آید، روز دوشنبه ۹ژانویه (۱۹دی) از پایگاه فضایی کرن‌وال (Cornwall) انجام شد و طی آن هواپیمای اصلاح‌شده بوئینگ-۷۴۷ موسوم به «دختر کیهانی» (Cosmic Girl) در حال پرواز بر فراز اقیانوس اطلس، لانچر وان را رها کرد تا راهی مدار زمین شود. اما دقایقی بعد، این ماهواره‌بر دچار نقص فنی شد و نتوانست ماموریت خود را با موفقیت انجام دهد.

در همین رابطه بخوانید: اولین پهپاد جهان برای پرتاب افقی ماهواره‌بر به فضا+فیلم

انگلیس پیش‌تر ماهواره‌هایی را از خاک دیگر کشورها به فضا فرستاده بود، اما این نخستین تلاش این کشور برای پرتاب ماهواره از خاک خود محسوب می‌شد.

موشک ماهواره بر

ماهواره‌بر لانچر وان

لانچر وان یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قبل از پرتاب توسط هواپیمای حامل تا ارتفاع ۳۵ هزار پایی بالا برده می‌شود و بدین وسیله از محدودیت‌های آب‌وهوایی و محدودیت‌های دیگری که معمولا گریبان‌گیر پایگاه‌های پرتاب می‌شود، می‌گریزد. موتور سوخت مایع این ماهواره‌بر، ‌پس از جدایی از هواپیما فعال شده و نیروی رانشی معادل ۷۳۵۰۰ پوند تولید می‌کند. موتور مرحله دوم آن نیز با نیروی رانش ۵۰۰۰ پوند، ماهواره‌ها را در مدار قرار می‌دهد.

ماهواره‌بر مذکور با طولی بالغ بر ۲۱ متر، دارای وزنی در حدود ۳۰ تن بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱.۸ متر و ۱.۵ متر است. همچنین هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای ماهواره‌برها مناسب است. لانچر وان که هر بار پرتاب آن ۱۲ میلیون دلار هزینه دربردارد، قادر به حمل ۳۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است.

منبع asriran rocketlaunch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72144
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها