صدای طوفان در مریخ چگونه است؟+ویدئو

2 382

ناسا صدای عبور یک طوفان گردوغبار را در مریخ که به وسیله کاوشگر استقامت (Perseverance) ضبط شده است، منتشر کرد. این صدا از آن جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد پدیده طوفان در زمین و مریخ چقدر به یکدیگر شباهت دارند.

ویدئویی که در ادامه می‌بینید ابتدا سکوت عجیب حاکم بر سطح سیاره مریخ را نشان می‌دهد و بعد ناگهان این سکوت با برخورد طوفان به میکروفن استقامت شکسته می‌شود. طوفان مذکور حامل گردوغبار سطحی سیاره سرخ است که با جریان هوا جابه‌جا می‌شود.

دانلود مستندهای جذاب فضایی و نجومی با دوبله و زیرنویس فارسی

نائومی مرداک (Naomi Murdoch)، سیاره‌شناس موسسه ملی هوافضای فرانسه (ISAE-SUPAERO)، می‌گوید: «میکروفن سوپرکم (SuperCam) با در نظر داشتن اهداف مربوط به تحقیقات ژئولوژیکی (استفاده از صدای لیزر برای مطالعه خصوصیات سنگ‌ها) برای نصب روی استقامت انتخاب شد. ما کاملا از ارزش داده‌های آکوستیکی در تحقیقات علمی در زمینه اتمسفر آگاه بودیم.» این رخداد در سیاره مریخ ۲۷نوامبر۲۰۲۱، یعنی بیشتر از یک سال پیش ثبت شده است.

کاوشگر استقامت

به گفته مرداک در این فایل نه‌ تنها صدای طوفان، بلکه صدای برخورد صدها ذره دیگر را می‌شنویم. این یعنی میکروفن می‌تواند به‌ طور مستقیم فرایند بلند کردن گردوغبار را ببیند و خصوصیات شرایطی را که چنین اتفاقی در آن رخ می‌دهد، مشخص کند.

کاوشگر مریخ
مریخ‌نورد استقامت ناسا

طبق یافته‌ها این طوفان گردوغبار ۲۵ متر عرض و حداقل ۱۱۸ متر ارتفاع داشته و همچنین حدود ۸ ثانیه طول کشیده است تا به‌ طور کامل از روی استقامت عبور کند. میکروفن SuperCam به یکی از دوربین‌های این کاوشگر وصل شده است. استقامت در‌ حال حاضر همچنان در دهانه جزرو (Jezero) حضور دارد و در آن جا به‌ دنبال نشانه‌های حیات می‌گردد.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71858
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخوان
اخوان
1 سال قبل

مثل زمین خودمونه که

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل
پاسخ به  اخوان

فکر میکنی مثل زمین خودمونه میتونی یک ساعت اونجا قدم بزنی اصلا نیم ساعت اصلا یه ربع آقا 5 دقیقه میتونی بلافاصله خفه میشه ادم