رونمایی از اولین پهپاد جهان برای پرتاب افقی ماهواره‌بر به فضا+فیلم

0 723

استارت‌آپ آمریکایی ایوِم (Aevum) از اولین پهپاد جهان برای انجام پرتاب افقی ماهواره‌‌بر‌ و ارسال ماهواره‌های کوچک به مدار لئو رونمایی کرد. این پهپاد فراصوت موسوم به راون ایکس (Ravn X) که بزرگ‌ترین پهپاد جهان نیز به‌شمار می‌رود، کاملاً خودکار بوده و با وزنی در حدود ۵۵ هزار پوند یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای یک بار مصرف (شامل مراحل دوم و سوم) را حمل می‌کند.  

راون ایکس در باندهای معمولی فرودگاه‌ها و طی مسافت یک مایل به‌پرواز درمی‌آید؛ سپس در ارتفاع زیاد ماهواره‌بر از آن جدا شده تا محموله را به مدار مورد نظر برساند و بعد از انجام این عملیات، پهپاد به زمین بازمی‌گردد. کل این فرآیند تقریباً ۳ ساعت به‌طول می‌انجامد. وزن محموله‌های ارسالی به مدار از طریق این روش می‌بایست حداکثر ۵۰۰ کیلوگرم باشد.

این پهپاد ۸۰ فوت طول و ۱۸ فوت ارتفاع داشته و طول بال‌های آن ۶۰ فوت می‌باشد. راون ایکس که حداکثر سرعت آن به ۵۷۵ مایل بر ساعت می‌رسد، از سوخت جت‌های معمولی برای تأمین نیروی خود استفاده می‌کند و برای نگهداری به آشیانه‌ای با ابعاد ۸ هزار فوت مربع نیاز دارد. با توجه به‌ اینکه پهپاد در ارتفاع بالا پرواز می‌کند و رهاسازی ماهواره‌بر از بالای ابرها صورت می‌گیرد، در هر نوع شرایط آب و هوایی می‌توان ارسال ماهواره به فضا را انجام داد. 

ایوِم قرار است اولین پرواز عملیاتی این پهپاد را سال آینده میلادی برای ارسال یک ماهواره کوچک نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) از فرودگاه سسیل (Cecil) در ایالت فلوریدا به‌انجام برساند. این استارت‌آپ یکی از هشت شرکتی می‌باشد که نیروی فضایی برای رقابت در پروژه پرتاب‌های فضایی این سازمان موسوم به «برنامه خدمات مداری-۴» (Orbital Services Program-4) برگزیده است؛ برنامه‌ای با بودجه ۹۸۶ میلیون دلار که طی ۹ سال اجرایی خواهد شد.

مدتی است که برخی شرکت‌های فضایی به انجام پرتاب‌های افقی روی آورده‌اند؛ امری که نیاز به سکوی پرتاب و تجهیزات مرتبط با آن را برطرف ساخته و مشکل تأخیر در عملیات به‌علت شرایط آب و هوایی را از بین می‌برد. در همین راستا دیگر شرکت آمریکایی با نام ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) نیز طی سال‌های اخیر تلاش برای پرتاب ماهواره‌بر از هواپیما را آغاز کرده و اکنون با ساخت پهپاد برای این امر به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها بیش از پیش در حال روی آوردن به این نوع تزریق ماهواره به مدار هستند.

 

espash ، youtube ، youtube ، space.skyrocket ، spacenews ، dailymail ، engadget ، businessinside

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16128
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها