کشف جالب توجه سنگ عقیق در مریخ!

0 718

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا در مریخ سنگ عقیق کشف کرد که ممکن است به وجود یک منبع آب در این سیاره اشاره داشته باشد. در عکس‌های قدیمی که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی گرفته شده‌اند، سنگ‌هایی با رنگ روشن‌تر روی سطح سیاره سرخ دیده شده‌اند. نمونه‌هایی از این سنگ‌ها قبلا توسط ابزارهای مریخ‌نورد جمع‌آوری شده است و در مطالعه‌ای جدید، محققان دانشگاه ایالتی آریزونا این داده‌ها را با استفاده از روش‌های جدیدی تجزیه‌و‌تحلیل کردند.

عقیق زمانی به‌وجود می‌آید که آب با سنگ‌های غنی از سیلیس برخورد کند و محلولی را تشکیل دهد که در شکاف‌های سنگ ته‌نشین می‌شود. با گذشت زمان، این محلول به یک توده جامد تبدیل می‌شود که می‌تواند تیره و کدر یا نشان‌دهنده رنگی خیره‌کننده باشد. سیلیکا یا سیلیس فراوان‌ترین ترکیب اکسیدی موجود در پوسته زمین است.

مستند‌های جذاب فضا و نجوم با دوبله فارسی

طبق داده‌های ارائه‌شده، به‌ نظر می‌رسد ترکیب سنگ‌ها بیشتر از سیلیس و آب باشد که اجزای اصلی عقیق هستند. همچنین مریخ‌نورد ناسا در نقاط مختلفی از ماموریت خود و حتی در انواع بسیار متفاوتی از سنگ‌ها، موفق به چنین کشفی در سیاره مریخ شده است.

دانلود دوره آموزش نجوم با کیفیت بالا و قیمت مناسب

عقیق در مریخ

تراویس گابریل (Travis Gabriel)، نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح می‌دهد: «تجزیه‌وتحلیل جدید ما از داده‌های آرشیوی شباهت قابل‌ توجهی را بین همه هاله‌های شکستگی که بعدا مشاهده کرده‌ایم، نشان داد. دیدن اینکه این شبکه‌های شکستگی بسیار گسترده و احتمالا پر از عقیق هستند، باورنکردنی بود.»

عقیق در مریخ
سنگ‌هایی که با خط‌چین مشخص شده‌اند، احتمالا عقیق هستند

البته این اولین‌ باری نیست که موادی شبیه عقیق در مریخ کشف می‌شود. در سال ۲۰۰۸ مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ناسا لکه‌های بزرگ و کم‌رنگی را در چندین منطقه از سیاره سرخ شناسایی کرد که به رسوبات سیلیس هیدراته نسبت داده شدند. در حال‌ حاضر، به‌ نظر می‌رسد که این مواد بسیار بیشتر از چیزی که قبلاً تصور می‌شد، گسترش یافته باشند. این یافته‌ها می‌توانند به این موضوع مهم اشاره داشته باشند که آب در مریخ بسیار بیشتر از حد تصور وجود داشته است.

منبع digiato arasangalvand
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72097
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها